Aktörer inom techbranschen tar gemensamt krafttag för att motverka sexuell exploatering av barn på nätet

Tele2, Tre, Telia, Telenor och barnrättsorganisationen ECPAT Sverige samlades redan 2018 i ett gemensamt initiativ inom telekombranschen för att motverka sexuella övergrepp på barn på nätet. Medlemmarna i det som kallades telekomkoalitionen har samverkat för att vidta åtgärder för att förhindra, försvåra och förbygga att deras tjänster och produkter missbrukas för att utsätta barn för övergrepp. Dagligen blockerar medlemsföretagen otaliga försök att nå webbsidor som av polis bedömts innehålla sexuella övergrepp på minderåriga.

För barn och ungdomar har gränsen mellan vardagen online och off-line suddats ut, och livet på digitala plattformar tillhör barns vardag. Teknikutvecklingen leder till att förövare ständigt hittar nya platser där brotten begås, såsom slutna forum, krypterade tjänster och via livestreaming. Telekomkoalitionen har kontinuerligt utvecklats och fler aktörer behövs nu i detta viktiga arbete. I och med denna utveckling, kommer alliansen att kallas ECPAT Sveriges techkoalition.

”Företag inom techindustrin behövs för att bidra med sin kunskap och innovativa förmåga för att tillsammans med oss och andra aktörer arbeta förebyggande mot sexuell exploatering av barn och unga”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

”För oss på Telia är det viktigt att arbeta både på egen hand och tillsammans med erfarna partners och andra aktörer i branschen för att skydda och stärka barn och unga på nätet”, säger Anna Augustson, hållbarhetschef, Telia.

”Telenor är stolta över att bidra till att skapa trygghet på nätet för barn och unga. Vi ser fram emot att utöka samarbetet med telekomkoalitionen till techbranschen,” säger Nina Freye, Responsible Business Coordinator på Telenor.

Arbetet i ECPAT Sveriges techkoalition kommer initialt att fokusera på preventivt arbete, informationsutbyte, men även omvärldsbevakning och teknikutveckling i Sverige. Två exempel på nya företag i techkoalitionen är digitala innovationsbyrån Bontouch och Glesys,ett av Nordens ledande leverantörer av serverhosting.