Aktörer inom techbranschen tar gemensamt krafttag för att motverka sexuell exploatering av barn på nätet

Tele2, Tre, Telia, Telenor och barnrättsorganisationen ECPAT Sverige samlades redan 2018 i ett gemensamt initiativ inom telekombranschen för att motverka sexuella övergrepp på barn på nätet. Medlemmarna i det som kallades telekomkoalitionen har samverkat för att vidta åtgärder för att förhindra, försvåra och förbygga att deras tjänster och produkter missbrukas för att utsätta barn för övergrepp. Dagligen blockerar medlemsföretagen otaliga försök att nå webbsidor som av polis bedömts innehålla sexuella övergrepp på minderåriga.

För barn och ungdomar har gränsen mellan vardagen online och off-line suddats ut, och livet på digitala plattformar tillhör barns vardag. Teknikutvecklingen leder till att förövare ständigt hittar nya platser där brotten begås, såsom slutna forum, krypterade tjänster och via livestreaming. Telekomkoalitionen har kontinuerligt utvecklats och fler aktörer behövs nu i detta viktiga arbete. I och med denna utveckling, kommer alliansen att kallas ECPAT Sveriges techkoalition.

”Företag inom techindustrin behövs för att bidra med sin kunskap och innovativa förmåga för att tillsammans med oss och andra aktörer arbeta förebyggande mot sexuell exploatering av barn och unga”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

”För oss på Telia är det viktigt att arbeta både på egen hand och tillsammans med erfarna partners och andra aktörer i branschen för att skydda och stärka barn och unga på nätet”, säger Anna Augustson, hållbarhetschef, Telia.

”Telenor är stolta över att bidra till att skapa trygghet på nätet för barn och unga. Vi ser fram emot att utöka samarbetet med telekomkoalitionen till techbranschen,” säger Nina Freye, Responsible Business Coordinator på Telenor.

Arbetet i ECPAT Sveriges techkoalition kommer initialt att fokusera på preventivt arbete, informationsutbyte, men även omvärldsbevakning och teknikutveckling i Sverige. Två exempel på nya företag i techkoalitionen är digitala innovationsbyrån Bontouch och Glesys,ett av Nordens ledande leverantörer av serverhosting.

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver tre operativa verksamheter: ECPAT Hotline, en anmälningssida för misstänkt sexuell exploatering av barn; Ditt ECPAT, en stödlinje för barn och unga och ECPAT Vuxenstöd, en stödlinje för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Organiserad brottslighet bakom sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Då tog ’hon’ en screen och allt började” som är en studie av sexuell utpressning av barn i ekonomiskt syfte. I rapporten beskriver ECPAT hur framför allt pojkar utsätts för en ny typ av sexualbrott där förövarens motiv primärt inte är sexuellt, utan i stället egen ekonomisk vinning. Förövarna manipulerar till sig nakenbilder och -filmer från pojkarna, inte sällan genom att utge sig för att vara en jämnårig flicka. Ofta tillhör de organiserad brottslighet och barnen är deras nya brottsoffer.

Ecpat beviljas viktigt stöd för kommunikationsprojekt för barn med funktionsnedsättningar21.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ecpat startar ett omfattande projekt för att utöka tillgängligheten av stöd för barn med bland annat intellektuella funktionsnedsättningar, en grupp som i högre grad än andra barn utsätts för sexuella övergrepp. Idag finns ingen digital stödverksamhet för denna grupp men tack vare ett treårigt stöd på drygt 12 500 000 kronor från Allmänna Arvsfonden kan Ecpat, i ett innovationsprojekt i nära samarbete med barn och unga, utveckla en sådan stödfunktion.

HBTQIA+-pojkars utsatthet för sexualbrott synliggörs i ny rapport från ECPAT21.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

ECPAT släpper idag rapporten ”Consent is KEY” som handlar om brottsutsatthet bland barn och unga som identifierar sig som HBTQIA+. Tydligt är att pojkar som identifierar sig som HBTQIA+ i mycket större utsträckning än andra pojkar är utsatta för sexualbrott. Mer än fem gånger så många jämfört med barnen i referensgruppen uppger att de ”sålt sex”, det vill säga att en vuxen förövare utsatt dem för brottet ”utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling”.

Flickor ”exposas” på nätet av andra barn1.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten ”Jag tittade bara, jag gjorde inget elakt” som handlar om barns utsatthet på så kallade exposekonton. Rapporten visar bland annat att en stor del av barnen som hängs ut på exposekonton är mycket unga, ibland i mellanstadieåldern. Många gånger är förövarna äldre barn, som förmått den utsatta att skicka nakenbilder eller filmer och sen sprider dem vidare i hens närhet.