Lidl Sverige

All engångsplast borta från Lidls butiker

Dela

Under 2019 tog Lidl betydande kliv för att minska plastanvändningen i verksamheten. Bland annat fasades all engångsplast ut, något som innebär en besparing på drygt fem ton plast per år. Lidl har också gjort satsningar för att öka andelen plast som kan återvinnas och stöttar sedan hösten 2019 fem projekt inom hållbar plastutveckling.

Sedan Lidl i mars 2018 antog en aggressiv global plaststrategi har ett flertal insatser för minskad plastanvändning genomförts. I samtliga svenska butiker har muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar successivt ersatts med hållbara alternativ till plast. Bomullspinnar av plast har till exempel bytts ut mot en papperspinne. Målet är att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.

– Nu är engångsplasten borta, en gång för alla. Jag tror att vi i framtiden kommer tycka att idén om plast som slängs direkt efter användning var mycket märklig och jag är glad att vi tagit det här steget. Plastutmaningen är en högt prioriterad fråga för oss. Vi fortsätter intensifiera vårt arbete och genom vår storlek och globala styrka har vi möjlighet att göra stor skillnad, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Utöver utfasningen av engångsplast har flertalet åtgärder för att minska och förbättra plasten i förpackningar genomförts under 2019. I december delade Lidl ut 10 miljoner kronor till fem pristagare inom ramen för Lidl Future Initiatives och Plastutmaningen. De vinnande projekten fokuserar bland annat på återvinning av plast, utbildning för barn och unga samt transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling.

Plaståtgärder Lidl Sverige 2019:

• Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.
• Utfasning av engångsplastartiklar.
• Fortsatt intensivt samarbete med alla svenska leverantörer för att nå de övergripande målen om minskad plastanvändning och återvinningsbarhet.


Varor av egna märken samt bär- och fryskassar Förpackningsåtgärder minskad plastanvändning och ökad återvinningsbarhet
Färdigsallad  Plastreducering och byte till återvunnen konsumentplast

W5

• oparfymerad glasrengöring 
• diskmedel
• fönsterputs 
• toalettrengöring
• allrengöring

100% återvunnen plast i förpackning
Bärkassar plast engångs Byte till återvunnen plast
Bärkassar plast flergångs Byte till återvunnen plast
Fryskassar  Byte till återvunnen plast
Färska kryddor (6 kryddor och 1 plocksallat) Byte till materialåtervinningsbara krukor och tråg i 99,3% återvunnen plast. Även 10-25% plastminskning på de olika delarna
Avokado 100% plastminskning vid byte från tråg i plast till tråg i halm (som sorteras som papper) för två-pack ätmogen avokado.






Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och Nordic Choice Hotels i branschöverskridande rekryteringssamarbete - ska säkra tillgången på livsmedel och jobb23.3.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Lidl Sverige startar ett unikt branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen. Syftet är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.

Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare11.3.2020 07:58:41 CETPressmeddelande

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum