Allt annat än en hållbar arbetssituation i Kiruna kommun

Visions Kirunaavdelning larmar nu i en skrivelse till kommunstyrelsen om den ohållbara och orimliga arbetssituation som råder i kommunen. Allt fler av medlemmarna vittnar om en arbetssituation och arbetsmiljö i kommunen som är allt annat än hållbar. Många medarbetare i kommunen har slutat eller är på väg att lämna.

Visions medlemmar återfinns i kommunens alla verksamheter och jobbar som chefer, handläggare och administratörer. Medlemmarna är stolta över att vara med och göra skillnad och leverera välfärdstjänster till nytta för kommunens medborgare. Visions Kirunaavdelning jobbar för att medlemmarna ska ha rätt förutsättningar att på bästa sätt kunna utföra sina uppdrag i kommunens tjänst.

- Mång som har lämnat och fler som är på väg att lämna kommunen på grund av en ohållbar arbetssituation leder till en än mer ohållbar arbetsmiljö för de som är kvar, säger Visions ordförande i kommunen Helen Lundbäck förtvivlat.

Vision håller med kommunledningen om att vi ska vara rädda om och hushålla med våra gemensamma resurser. Kommunen dräneras på kompetens då kunniga och erfarna chefer och medarbetare ser exit Kiruna kommun som enda utvägen. Det är inte en väg som gynnar Kirunaborna och det är inte att hushålla med våra gemensamma resurser, menar Vision.

Vision vill med sin skrivelse uppmärksamma kommunstyrelsen, såväl styrande majoritet som opposition, på den orimliga och ohållbara arbetssituation som råder i kommunen.

En förutsättning för ett hållbart arbetsliv är en god arbetsmiljö som ger möjlighet till utveckling och arbetsglädje. Om det vill vi i Vision gärna föra en dialog med politikerna i kommunstyrelsen i Kiruna, säger Helen Lundbäck.

För mer info, vg kontakta:

Helen Lundbäck, ordförande Vision Kirunaavdelningen, 072 277 66 17

Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 7321

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:11:05 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Uppsalastift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:06:31 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Växjöstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:00:53 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Luleåstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 22:54:51 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Linköpingsstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 22:31:39 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.