Amal och George Clooney gästar Postkodlotteriets förmånstagarfest

Ikväll medverkar paret Amal och George Clooney vid Postkodlotteriets förmånstagarfest i Stadshuset i Stockholm.

Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Under kvällen delas Postkodlotteriets överskott för 2018 på 951 980 158 kronor ut till 56 organisationer som närvarar vid tillställningen. Med kvällens utdelning passeras gränsen på totalt 10 miljarder kronor som har fördelats till ideella organisationer från Svenska Postkodlotteriet sedan starten 2005.

George Clooney är skådespelare och människorättsaktivist samt internationell ambassadör för Postkodlotteriet. Amal Clooney är advokat med fokus på internationell rätt. Tillsammans är de inbjudna som key note speakers och kommer att berätta om sitt engagemang för mänskliga rättigheter genom sin stiftelse Clooney Foundation for Justice. Organisationen arbetar för att främja rättvisa i domstolar, klassrum och samhällen världen över.

Rickard Sjöberg är konferencier och kommer att intervjua paret på scenen.

– Jag träffade George och Amal i eftermiddags och de var väldigt glada och ödmjuka och såg fram emot kvällen. Det är alltid inspirerande att träffa människor som brinner för att göra gott och Amal och George Clooney är två bra exempel på det, säger Rickard Sjöberg.

Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Förutom lotter erbjuder Postkodlotteriet också bingo och skraplotter online. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.