Amal och George Clooney gästar Postkodlotteriets förmånstagarfest

Ikväll medverkar paret Amal och George Clooney vid Postkodlotteriets förmånstagarfest i Stadshuset i Stockholm.

Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Under kvällen delas Postkodlotteriets överskott för 2018 på 951 980 158 kronor ut till 56 organisationer som närvarar vid tillställningen. Med kvällens utdelning passeras gränsen på totalt 10 miljarder kronor som har fördelats till ideella organisationer från Svenska Postkodlotteriet sedan starten 2005.

George Clooney är skådespelare och människorättsaktivist samt internationell ambassadör för Postkodlotteriet. Amal Clooney är advokat med fokus på internationell rätt. Tillsammans är de inbjudna som key note speakers och kommer att berätta om sitt engagemang för mänskliga rättigheter genom sin stiftelse Clooney Foundation for Justice. Organisationen arbetar för att främja rättvisa i domstolar, klassrum och samhällen världen över.

Rickard Sjöberg är konferencier och kommer att intervjua paret på scenen.

– Jag träffade George och Amal i eftermiddags och de var väldigt glada och ödmjuka och såg fram emot kvällen. Det är alltid inspirerande att träffa människor som brinner för att göra gott och Amal och George Clooney är två bra exempel på det, säger Rickard Sjöberg.

Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.