Amal och George Clooney gästar Postkodlotteriets förmånstagarfest

Ikväll medverkar paret Amal och George Clooney vid Postkodlotteriets förmånstagarfest i Stadshuset i Stockholm.
Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Under kvällen delas Postkodlotteriets överskott för 2018 på 951 980 158 kronor ut till 56 organisationer som närvarar vid tillställningen. Med kvällens utdelning passeras gränsen på totalt 10 miljarder kronor som har fördelats till ideella organisationer från Svenska Postkodlotteriet sedan starten 2005.

George Clooney är skådespelare och människorättsaktivist samt internationell ambassadör för Postkodlotteriet. Amal Clooney är advokat med fokus på internationell rätt. Tillsammans är de inbjudna som key note speakers och kommer att berätta om sitt engagemang för mänskliga rättigheter genom sin stiftelse Clooney Foundation for Justice. Organisationen arbetar för att främja rättvisa i domstolar, klassrum och samhällen världen över.

Rickard Sjöberg är konferencier och kommer att intervjua paret på scenen.

– Jag träffade George och Amal i eftermiddags och de var väldigt glada och ödmjuka och såg fram emot kvällen. Det är alltid inspirerande att träffa människor som brinner för att göra gott och Amal och George Clooney är två bra exempel på det, säger Rickard Sjöberg.

Amal och George Clooney med Rickard Sjöberg. Fotograf: Stefan Jerrevång

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.