Amanias Abraha och Björn Hedensjö förstärker IQs styrelse

Amanias Abraha, entreprenör och medgrundare till Changers hub är tillsammans med författaren och psykologen Björn Hedensjö, nya ledamöter i IQs styrelse.

– Det är mycket glädjande och värdefullt att vi, för utvecklingen av IQ, får ta del av Björns och Amanias samhällsengagemang, kompetens och breda erfarenhet av kommunikation och att påverka attityder och beteenden, säger Malin Sandquist, styrelseordförande för IQ.

Amanias Abraha var 2015 med och grundade innovationshuset Changers Hub med verksamhet i Alby i Botkyrka och Stureplan i centrala Stockholm. Deras mål är att skapa ett mer jämlikt samhälle där unga människor ges samma chans att förverkliga sina idéer. På Changers hub är Amanias verksamhetschef.

Björn Hedensjö är psykolog, föreläsare och författare. Björn har skrivit böcker om bland annat stresshantering, sömn och ledarskapspsykologi. Tillsammans med Lina Thomsgård driver han den framgångsrika podden Dumma människor. Björn har tidigare arbetat som journalist och chef inom digitala medier.

– Att bidra till IQs viktiga arbete och säkerställa att vi fortsätter att vara en relevant och betydelsefull röst i samhällsdebatten är något jag ödmjukt ser fram emot, säger Amanias Abraha.

– Det är svårt att tänka sig ett mer meningsfullt styrelseuppdrag än detta, och jag hoppas kunna bidra med kunskap i gränslandet psykologi och kommunikation, säger Björn Hedensjö.

IQs styrelse består nu av Malin Sandquist (ordförande), Kristina Ljungros, Jens Nordfält, Petra Jankov, Gustav Lovén, Jessica W Sandberg, Amanias Abraha och Björn Hedensjö.

Vd för IQ är Karin Hagman.

För ytterligare information
Malin Sandquist, styrelseordförande för IQ, tel: 08-503 314 96, e-post: malin.sandquist@systembolaget.se
Karin Hagman, vd på IQ, tel: 073-392 61 06, e-post: karin.hagman@iq.se