Amazon inget hot för svenska e-handlare

Efter flera år av rykten lanserade Amazon sin svenska e-handelsplattform i oktober 2020. Reaktionerna på e-handelsjättens intåg har varit både positiv och negativ, men frågan är hur de svenska e-handlarna själva ser på det. Svea och Paysons senaste undersökning visar att inte rör sig om någon utbredd oro från e-handlarnas sida och bara drygt var tredje kommer genomföra åtgärder i deras e-butiker till följd av lanseringen.

Svea och Payson har i en undersökning tagit reda på hur e-handlarna ställer sig till e-handelsjätten Amazons entré på den svenska marknaden. Den visar att drygt var fjärde e-handlare känner en viss eller stor oro över etableringen. Resultatet är en ökning om enbart två procent jämfört med när samma fråga ställdes i början av 2020, innan lanseringen.

Något som däremot växt mer är e-handlare som inte känner någon oro, från 55 procent under före lansering till 64 procent nu efter. På frågan om hur det kommer påverka e-butiker infinner sig även där en mer etablerad trygghet hos e-handlarna. Andelen som tror att det kommer innebär något negativt har minskat från 24 till 19 procent. Och de som tror det är positivt har dubblats, från fem till tio procent. Den uppmärksammade lanseringen har också fått hälften att svara att de inte tror det kommer påverka alls, en siffra som växt från 36 procent i början av året till 51 procent nu.

– Resultatet visar överlag att oron hos e-handlarna har minskat och fler ser det dessutom som något positivt. Sverige har idag en stabil e-handelsmarknad som går bra och vad vi sett på andra marknader är främst hur Amazons etablering har ökat e-handlandet i stort. Den medieuppståndelse kring lanseringen och de märkliga produkttexterna har säkerligen också stärkt e-handlare i att inte känna någon större oro. De företag som bör känna oro är däremot de som inte har någon digital handel, det är främst där Amazon kan komma in, göra stor skillnad och ta marknadsandelar, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.

Inga åtgärder i sikte
På frågan om vilka åtgärder som svenska e-handlare kommer göra i sin webbutik är det tydligt att det inte blir så stor förändring. Hälften svarar att de inte kommer anpassa sin e-handel. De vanligaste åtgärderna är dock att anpassa hemsidan, utöka marknadsföringen och att sluta avtal med Amazon.

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 804 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor kring Amazons etablering i Sverige.

Dyrt, saknad kompetens och ogynnsamt: Detta stoppar svenska företag från ny teknik29.3.2021 07:33:00 CEST | Pressmeddelande

AI, VR, AR och externa digitala marknadsplatser, verktygen och plattformarna blir allt mer närvarande i konsumenters liv. Men är de nya teknikerna en del av företagens vardag? En ny rapport från Svea visar att en klar majoritet är positiva till teknik som AI och dess inverkan på försäljningen. Men samtidigt stoppas de av att rätt kompetens saknas och att det är för dyrt.

Spelexperten väljer Svea för att möta kundernas behov22.3.2021 07:33:00 CET | Pressmeddelande

Spelexpertens affärsidé har skördat framgångar samtidigt som allt fler röster höjs om att barn, ungdomar – och vuxna spenderar mer tid framför skärmen istället för att umgås. Nu gör den digitala spelbutiken det lättare för spelsugna svenskar att lägga vantarna på sitt favoritspel. Genom ett nytt samarbete med Svea blir det nämligen smidigare att klicka hem sällskapsspel från Spelexpertens webbutik.