Amazon inget hot för svenska e-handlare
Svea och Payson har i en undersökning tagit reda på hur e-handlarna ställer sig till e-handelsjätten Amazons entré på den svenska marknaden. Den visar att drygt var fjärde e-handlare känner en viss eller stor oro över etableringen. Resultatet är en ökning om enbart två procent jämfört med när samma fråga ställdes i början av 2020, innan lanseringen.
Något som däremot växt mer är e-handlare som inte känner någon oro, från 55 procent under före lansering till 64 procent nu efter. På frågan om hur det kommer påverka e-butiker infinner sig även där en mer etablerad trygghet hos e-handlarna. Andelen som tror att det kommer innebär något negativt har minskat från 24 till 19 procent. Och de som tror det är positivt har dubblats, från fem till tio procent. Den uppmärksammade lanseringen har också fått hälften att svara att de inte tror det kommer påverka alls, en siffra som växt från 36 procent i början av året till 51 procent nu.
– Resultatet visar överlag att oron hos e-handlarna har minskat och fler ser det dessutom som något positivt. Sverige har idag en stabil e-handelsmarknad som går bra och vad vi sett på andra marknader är främst hur Amazons etablering har ökat e-handlandet i stort. Den medieuppståndelse kring lanseringen och de märkliga produkttexterna har säkerligen också stärkt e-handlare i att inte känna någon större oro. De företag som bör känna oro är däremot de som inte har någon digital handel, det är främst där Amazon kan komma in, göra stor skillnad och ta marknadsandelar, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Inga åtgärder i sikte
På frågan om vilka åtgärder som svenska e-handlare kommer göra i sin webbutik är det tydligt att det inte blir så stor förändring. Hälften svarar att de inte kommer anpassa sin e-handel. De vanligaste åtgärderna är dock att anpassa hemsidan, utöka marknadsföringen och att sluta avtal med Amazon.
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 804 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor kring Amazons etablering i Sverige.
Bilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum