Ändringar i spelschemat – dessa matcher flyttas från september

Som tidigare kommunicerats har klubbarna fått chansen att omfördela hemmamatcherna under september månad för att skapa så rättvisa förhållanden som möjligt för klubbarna i och med frågan om publikrestriktioner. Nu står det klart vilka matcher som flyttats och därmed är även spelschemat för säsongen 2020/21 uppdaterat.

När Regeringen kommunicerade en förändring gällande publikrestriktionerna med förväntad start den 1 oktober valde SHL att ge klubbarna chansen att flytta enstaka matcher i september månad till ett senare skede. Allt för att skapa så rättvisa förhållanden som möjligt under de rådande tuffa ekonomiska förutsättningarna. Läs mer här för info om tidigare beslutet att omfördela matcherna i september.

Klubbarna är nu överens om nya datum för de matcher som flyttas och det är totalt sju matcher som flyttas från september till senare månader.

Från lördagen den 19 september flyttas följande tre matcher:

Brynäs-Malmö, flyttas till den 12 januari 2021 kl 19.00
Växjö-Oskarshamn, flyttas till den 8 december 2020 kl 19.00
Örebro-Djurgården, flyttas till den 12 januari 2021 kl 19.00

Från torsdagen den 24 september flyttas följande tre matcher:

Frölunda-Linköping, flyttas till den 19 januari 2021 kl 19.00
Leksand-Djurgården, flyttas till den 20 oktober 2020 kl 19.00
Luleå-Skellefteå, flyttas till den 19 januari 2021 kl 19.00

Från tisdagen den 29 september flyttas följande match:

Leksand-Örebro, flyttas till den 1 oktober 2020 kl 19.00

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CESTPressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.