Anmälan öppen för Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019

Idag den 9 april firas den internationella GT-dagen i hela världen. Schweppes hyllar den tidlösa drinken med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019.

Med fem år på nacken har Sveriges Bästa Gin & Tonic nått nya höjder år efter år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden och går rätt och slätt ut på att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Hemmamixare och bartenders tävlar i varsin kategori, som båda har tre finalplatser. Vinnarna får, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass med mixologen Douglas Anasagasti väntar.

Det krävs kreativitet och känsla för att sätta en säregen prägel på den klassiska GT:n, men även tid. Därför är det nu hög tid att börja laborera med just din GT – du har fram till den 18 juni på dig. Juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och dessutom lojalitet till originalreceptet. Och det är det sistnämnda kriteriet som väger tyngst.

– Förutom att göra en utsökt god GT så gäller det att kunna komma med något nytt som känns spännande och fräscht men som också behåller själen i en klassisk GT. Vi letar efter intressanta kombinationer, läskande smaker, och passion för det hantverk som ligger bakom en riktigt vass GT, säger Hedda Spendrup, bryggmästare och jurymedlem.

Samtliga finalister tävlar med Schweppes Premium Mixers som tidigare bara funnits exklusivt för restaurang, men som sedan förra året finns tillgängliga i dagligvaruhandeln. Premium Mixers finns i tre smaker: Tonic & Twist of Lime, Tonic & Pink Pepper och Tonic & Hibiscus.

Tonic & Twist of Lime har en livfull smak och en fin touch av limezest som lyfter och tar fram den karaktäristiska enbärssmaken i gin.

Tonic & Pink Pepper har en subtil nyans av rosépeppar, vilket ger drinken en spännande och kryddig twist. Passar extra bra med gin av blommigare karaktär.

Tonic & Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den är ljuvlig tillsammans med olika sorters premiumgin.

Förra året kammade Mihail Mihaylov hem vinsten i bartenderkategorin med sitt bidrag "Electric GT", som tog juryn med storm. Med en väl avvägd GT i glaset och tre olika garnityr serverade han en verkligt unik drink.

– Sveriges Bästa Gin & Tonic är ett perfekt tillfälle för att nätverka. Jag träffade branschfolk och knöt många nya kontakter. Efter tävlingen har jag kunnat bygga upp en bred stamkundsbas trots att jag bara bott i Stockholm i ett år. Personer kommer tillbaka gång på gång för att testa mina drinkar, säger Mihail Mihaylov, bartender på Miss Clara i Stockholm.

I kategorin för hemmamixare vann Christoffer Ek med sitt bidrag "Afternoon GTea". Med professionella tekniker tog Christoffer sin GT till en ny nivå samtidigt som den var trogen originalet. Inte minst lyckades han utnyttja den tydliga beskan från tonicen som harmoniserade med både teet och valet av gin.

– När jag kom hem efter tävlingen kunde jag skapa mig ett namn bland de lokala krogarna. Jag har gästat både barer, event och fått vinnardrinken listad på en bar här i Växjö. Tävlingen gav mig en push att ta mig an ett till yrke. Nu jobbar jag även som bartender på en exklusiv loungebar där jag satt hela drinklistan – och självklart finns det en GT-meny”, säger Christoffer Ek, bartender på The View i Växjö.

Årets final kommer att hållas i Stockholm i slutet av sommaren och är öppen för allmänheten att komma och titta på. Alla bartenders finaldrinkar kommer självklart finnas tillgängliga i baren. För att skicka in ditt bidrag och läsa mer om tävlingen – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund vann tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 20191.9.2019 21:06:14 CESTPressmeddelande

För femte året i rad arrangerar Schweppes tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. Hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Förstaplatserna gick till bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund, som charmade juryn genom att bjuda på såväl tradition som kreativitet.

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.