Spendrups Bryggeri AB

Anmälan öppen för Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019

Dela
Idag den 9 april firas den internationella GT-dagen i hela världen. Schweppes hyllar den tidlösa drinken med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2019.

Med fem år på nacken har Sveriges Bästa Gin & Tonic nått nya höjder år efter år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden och går rätt och slätt ut på att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Hemmamixare och bartenders tävlar i varsin kategori, som båda har tre finalplatser. Vinnarna får, förutom den prestigefyllda titeln, varsin resa för två till Amsterdam där en masterclass med mixologen Douglas Anasagasti väntar.

Det krävs kreativitet och känsla för att sätta en säregen prägel på den klassiska GT:n, men även tid. Därför är det nu hög tid att börja laborera med just din GT – du har fram till den 18 juni på dig. Juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och dessutom lojalitet till originalreceptet. Och det är det sistnämnda kriteriet som väger tyngst.

– Förutom att göra en utsökt god GT så gäller det att kunna komma med något nytt som känns spännande och fräscht men som också behåller själen i en klassisk GT. Vi letar efter intressanta kombinationer, läskande smaker, och passion för det hantverk som ligger bakom en riktigt vass GT, säger Hedda Spendrup, bryggmästare och jurymedlem.

Samtliga finalister tävlar med Schweppes Premium Mixers som tidigare bara funnits exklusivt för restaurang, men som sedan förra året finns tillgängliga i dagligvaruhandeln. Premium Mixers finns i tre smaker: Tonic & Twist of Lime, Tonic & Pink Pepper och Tonic & Hibiscus.

Tonic & Twist of Lime har en livfull smak och en fin touch av limezest som lyfter och tar fram den karaktäristiska enbärssmaken i gin. 

Tonic & Pink Pepper har en subtil nyans av rosépeppar, vilket ger drinken en spännande och kryddig twist. Passar extra bra med gin av blommigare karaktär.

Tonic & Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den är ljuvlig tillsammans med olika sorters premiumgin.

Förra året kammade Mihail Mihaylov hem vinsten i bartenderkategorin med sitt bidrag "Electric GT", som tog juryn med storm. Med en väl avvägd GT i glaset och tre olika garnityr serverade han en verkligt unik drink.

– Sveriges Bästa Gin & Tonic är ett perfekt tillfälle för att nätverka. Jag träffade branschfolk och knöt många nya kontakter. Efter tävlingen har jag kunnat bygga upp en bred stamkundsbas trots att jag bara bott i Stockholm i ett år. Personer kommer tillbaka gång på gång för att testa mina drinkar, säger Mihail Mihaylov, bartender på Miss Clara i Stockholm.

I kategorin för hemmamixare vann Christoffer Ek med sitt bidrag "Afternoon GTea". Med professionella tekniker tog Christoffer sin GT till en ny nivå samtidigt som den var trogen originalet. Inte minst lyckades han utnyttja den tydliga beskan från tonicen som harmoniserade med både teet och valet av gin.

– När jag kom hem efter tävlingen kunde jag skapa mig ett namn bland de lokala krogarna. Jag har gästat både barer, event och fått vinnardrinken listad på en bar här i Växjö. Tävlingen gav mig en push att ta mig an ett till yrke. Nu jobbar jag även som bartender på en exklusiv loungebar där jag satt hela drinklistan – och självklart finns det en GT-meny”, säger Christoffer Ek, bartender på The View i Växjö.

Årets final kommer att hållas i Stockholm i slutet av sommaren och är öppen för allmänheten att komma och titta på. Alla bartenders finaldrinkar kommer självklart finnas tillgängliga i baren. För att skicka in ditt bidrag och läsa mer om tävlingen – besök drinkgeneratorn.se/sbgt. 

För mer information, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye