Anna Beck fixade bra linjelopp och andra guldet – svenskt succé-EM

Anna Beck malde verkligen ner tuffa brittiskan Daphne Schrager på väg mot andra EM-guldet. De samarbetade fram till näst sista varvet då Beck segade ifrån med 35 sekunder. Louise Jannering och Jenny Asplund var femma i tandemloppet.
Anna Beck överst på pallen igen, samma övriga medaljörer men i omvänd ordning...

Under de bägge världscuptävlingar som har gått hittills har den så åkstarka Anna Beck inte kunnat gå ifrån innan spurten och där inte haft så mycket att ge.

Nu var taktiken att inte låta det bli en spurt utan grilla motståndarna i den småkuperade terrängen med en rejäl backe på varje varv. Det stod ganska klart att motståndarna bara skulle bli en: brittiskan Daphne Schrager som var trea på tempot och uppenbarligen liksom Beck har varit i kanonform i Österrike.

”Vi kom loss ganska tidigt, drygt ett varv. Då tänkte jag att vi kör tillsammans så länge det går”, förklarar Anna Beck efter middagen i väntan på prisutdelning nummer två i Österrike.

Med tre varv kvar att köra efter en lång slakmota innan varvningen såg såväl Anna Beck som jagande Daphne Schrager ut att gå på rött. De grinade illa. Anna grillade Daphne. Men det var bra tryck i pedalerna hos båda två. Då.

Ett varv senare började brittiskan krokna medan Beck trampade på fina växlar på rulle med händerna i bocken och blicken framåt.

”Hon ville upp och dra just där. Och det fick hon gärna göra för det var motvind. Jag var glad för det, he he. Men på de två sista varven var jag själv. Jag tittade aldrig bakåt och såg inte om hon var nära.

Bra taktik. För brittiskan hade fortfarande ett möjligt EM-guld i blicken vid sista varvningen…men värmländskan var alldeles för stark.

”Det känns superbra att ha gjort ett bra linjelopp i år, första gången – sedan var ju inte de värsta konkurrenterna med (från USA och Japan, vår anmärkning) så jag ska inte övervärdera detta. I dag var det framför allt kul att få göra ett bra linjelopp, dessutom på en kuperad bana”, summerar Anna Beck.

Louise Jannering och nya piloten Jenny Asplund hängde med bra i början i den tuffa konkurrensen. I tandem är nämligen alla de bästa paren från Europa.

"De var med i två varv, men när irländskorna framför dem tappade kedjan tappade de en bra rygg och det delade på på sig", förklarar förbundskaptenen Michael Lindgren.

Därmed har Jannering testat tre olika piloter i olika grader av skarpt läge, på UCI-tävling på hemmaplan, världscupen i Belgien och nu EM i Österrike. Alla har varit helt okej så det är läge för en liten utvärdering efter två femteplatser i EM. Mycket närmare medalj i tempo än de nästan fem minuterna på linjeloppet.

Michael Lindgren njöt av gulddramat i C3:

"Ja, och till sist var ju Anna för stark för brittiskan. Ett BRA lopp på en intressant, kuperad bana. Det var mycket cyklister framför och lite rörigt då många klasser släpptes i väg på rundbanan, men hon klarade det bra. En succéhelg!"

EM linjelopp klass C3 damer:
Anna Beck, Sverige
Daphne Schrager, Storbritannien +35
Elise Marc, Frankrike +4.5

EM linjelopp tandem damer:
Sophie Unwin, Storbritannien
Katie-George Dunlevy, Irland +24
Justyna Kiryla, Polen 1.16
Griet Hoet, Belgien +3.57
Louise Jannering, +6.30

Text och foto: Svenska cykelförbundet (fria för publicering)