Anna Bernholm utslagen ur OS trots dominans

Det blev ett snöpligt slut på OS-resan för Anna Bernholm i andra omgången mot juniorvärldsmästarinnan från 2018, Alice Bellandi från Italien. En match som Bernholm dominerade men där italienskan, i slutsekunderna av ordinarie tid, lyckades kasta Bernholm och ta hem segern. Därmed är Anna Bernholm utslagen ur sitt första OS.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Anna Bernholm inledde dagen med en övertygande vinst mot Nihel Landolsi från Tunisien genom fasthållning.

I andra matchen ställdes hon mot juniorvärldsmästarinnan från 2018, Alice Bellandi från Italien. De två hade mötts tre gånger tidigare, där Bernholm vunnit samtliga möten - det senaste i maj i år, i comebacken efter Bernholms långa skadeuppehåll.

Det var en stark Anna Bernholm som styrde och ställde i matchen och gjorde flera attacker som italienskan fick försvara sig emot, men utan att lyckas ta poäng. Det var istället Bellandi som till slut drog det längsta strået när hon i slutsekunderna av ordinarie tid lyckades få Bernholm ur balans och kasta henne i mattan och med minsta möjliga marginal ta hem segern. En snöplig förlust för Bernholm som innebär att hon är utslagen ur OS i Tokyo.

Nu står Sveriges sista OS-hopp i judo till Marcus Nyman som också tävlar idag.

Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

Ida Eriksson besegrar världsmästarinnan i sin EM-debut30.4.2022 18:20:49 CEST | Pressmeddelande

I sin senior EM-debut klev 23-åriga Ida Eriksson från Molkom rakt in i eliten. Efter en inledande seger väntade den regerande världsmästarinnan, världsettan Barbara Matic från Kroatien. En helt orädd, stark och respektlös Eriksson utmanade mästarinnan som inte hade något motmedel. Det var också Eriksson som stod för slutforceringen och i matchens allra sista sekunder kom segerkastet, waza-ari (poäng) till Eriksson och kvartsfinal säkrad. Därefter blev det tyvärr stopp för Eriksson, men en imponerande debut – blir summeringen.

Sveriges trupp till EM25.4.2022 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Det blir en liten trupp som representerar Sverige på EM i Sofia 29 april - 1 maj. På grund av generationsskifte samt skador i landslaget kommer endast två aktiva delta på EM - den rutinerade Tommy Macias som jagar medalj i sin nya viktklass - 81 kg och nykomlingen Ida Eriksson, - 70 kg, som gör sitt första internationella mästerskap på seniornivå. EM i Sofia blir också det första mästerskapet i blågult för den nya förbundskapten Sally Conway som tillträdde sin tjänst i januari i år.