Ännu en medaljmatch för Tommy Macias

Sedan omstarten av världstouren i höstas har Tommy Macias imponerande fyra medaljmatcher på sex turneringar i -73 kg. Av dessa var det ett mästerskap, EM, och då blev det brons för Macias. Den fjärde kom idag på Grand Slam i Antalya.

Tommy Macias, EM 2020. Foto: Carlos Ferreira.

På dagens Grand Slam i Antalya inledde Tommy Macias med en 7 sekunder kort match, där benkastet ashi-guruma gav ippon (full poäng). I andra matchen hamnade Macias i underläge med en waza-ari (poäng), men efter 2.30 fick han visa upp sitt mästerliga arbete nere i mattan som slutade med ippon-seger med fasthållning.

I kvartsfinalen fortsatte dagens stora skräll 20-årige Bayram Kandemir, Turkiet, att skrälla även mot Macias. Redan efter 38 sekunder kommer Macias i fel rörelse och Kandemir får till ett perfekt höftkast, ippon. Kamdemir fortsatte sedan till finalen.

Macias fick kliva in i bronsmedaljjakt i återkvalet mot den bästa turken, världsnian Bilat Ciloglu. Då styrde Macias matchen direkt och i 52:a sekunden avgjorde han med en briljant sumi gaeshi för ippon. Macias tredje vinst mot Ciloglu på tre försök.

I bronsmedaljmatchen blev det ett ännu mer bekant ansikte; Macias har mött världsfemma Arthur Margelidon, Kanada, 7 gånger. Macias har fyra segrar, bl.a. de två senaste inför dagens medaljmatch. Margelidon stod för den första attacken, men därefter styrde Macias matchen med sitt grepp och Margelidon drog på sig sin andra shido halvvägs in i matchen. 20 sekunder senare var Macias ytterst nära poäng på benkastet kosoto-gake; samma kast fast i annan vinkel blev det som senare avgjorde matchen i förlängning och golden score, tyvärr till kanadensarens fördel.

Macias lista med Grand Slam-medaljer, 2 guld och 3 brons fick alltså inget tillskott denna gång.

Nu väntar EM om två veckor och Macias jakt på en fjärde raka EM-medalj.

Tommy Macias, EM 2020. Foto: Carlos Ferreira.

Inga svenska placeringar på året EM18.4.2021 20:32:13 CEST | Pressmeddelande

Inte heller under söndagen gick det vägen på EM i Lissabon för svenskarna, som åkte ut tidigt ur mästerskapet. Marcus Nyman (-90 kg) som visat fin form de senaste tävlingarna, inledde med vinst i sin första match efter att motståndaren dragit på sig tre varningar. I den kommande matchen tog det dock stopp och Nyman som förlorade på en fasthållning efter att motståndaren Nemanja Majdov från Serbien lyckats kontra Nymans kastförsök. Joakim Dvärby (-100 kg) mötte Cyrille Maret från Frankrike i första matchen. Dvärby inledde matchen bra med ett kast som gav waza-ari (poäng). Fransmannen kom igen och kastade sedan Därby på waza-ari, vilket innebar att det stod lika och matchen gick till golden score. Ett par minuter in i golden score drog Dvärby på sig en tredje utvisning och förlorade därmed matchen. Nu återstår två tävlingar i OS-kvalet; Grand Slam i Kazan 5-7 maj och VM i Budapest 6-13 juni.