Arbeten påverkar tågtrafiken under Kristi himmelfärdshelgen

Under Kristi himmelfärdshelgen utförs arbeten i tågtrafiken. Det medför ersättningstrafik på vissa sträckor och att det kan bli trångt ombord. Resenärer uppmanas följa de rekommendationer som finns för att undvika trängsel i kollektivtrafiken.

Tågtrafiken påverkas av arbeten under vecka 21. Foto: Thomas Harrysson

Under veckan utför Trafikverket banarbeten på flera tågsträckor vilket påverkar Västtågen. För Västtrafiks resenärer innebär det att restider kan bli något längre än vanligt, att resan kan innebära ett extra byte eller att man hänvisas till annan trafik alternativt ersättningstrafik.

Det kan vara många som vill resa med kollektivtrafiken under Kristi himmelsfärdshelgen. Alla behöver därför hjälpas åt att förhindra trängsel genom att undvika onödiga resor. De som ändå behöver resa ombeds visa hänsyn och hålla avstånd till sina medresenärer, samt resa utanför rusningstid om de kan.

Följande tågsträckor påverkas:

• Strömstad-Göteborg (21/5-24/5)
  • Vänersborg-Göteborg, Älvängen-Göteborg (20/5-24/5)
  • Habo/Mullsjö-Jönköping (18/5-24/5)
  • Nässjö-Jönköping (18/5)

Resenärer ombeds söka sin resa i förväg i Västtrafik To Go och vara ute i god tid.

Detaljerad information om förändringarna i tågtrafiken finns på Västtrafiks hemsida.

Tågtrafiken påverkas av arbeten under vecka 21. Foto: Thomas Harrysson

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.