Årets första färskpotatis skänks till äldreboende och matsvinnsprojekt

Den 8:e maj skördades den första frilandsodlade färskpotatisen av Arnold Ebbesson på Bjärehalvön. Lidl vann budgivningen som Svensk Potatis anordnar och betalade 2000 kronor kilot för de åtråvärda knölarna, pengar som oavkortat gick till Team Rynkeby/Barncancerfonden. Potatisen skänkte Lidl till äldreboendet Vardaga Silverpark och matsvinnsprojektet Sopköket.

Årets första frilandsodlade färskpotatis skördades i tisdags av odlare Arnold Ebbesson på Bjärehalvön och Lidl vann budgivningen som Svensk Potatis anordnade. 80 000 kronor skänks till Team Rynkeby/Barncancerfonden.

Vi är jätteglada att kunna bidra i ett projekt som främjar svensk potatis och svenska potatisodlare, och att alla pengarna dessutom går till Barncancerfonden och livsviktig forskning är en fantastisk möjlighet för oss att kunna hjälpa till på flera sätt, säger Peter Reisenzein, Inköpsansvarig frukt och grönt Lidl Sverige.

Lidl säljer endast svensk potatis och jobbar nära svenska odlare som Arnold och Camilla Ebbesson som driver lantbruket på Bjärehalvön med odling av bland annat potatis, isbergssallad och purjolök samt mjölk- och ostproduktion.

Det är extra roligt att det är Ebbessons som fick upp den första potatisen, en odlarfamilj vi känner och redan handlar vår isbergssallad av, avslutar Peter Reisenzein.

Den första skörden skänker Lidl vidare till äldreboendet Vardaga  Silverpark i Täby och Sopköket i Söderhallarna i Stockholm.

"Underbart att våra äldre får ta del av den första svenska primören. De har verkligen längtat efter färskpotatis och till långhelgen serverar vi lågtempererad lax, nässelhollandaise, avocado och sparrissallad till potatisen som självklart har huvudrollen", säger prisbelönta seniorkocken och kökschefen Karoline Nordefors, Vardaga Silverpark.

"Så fint att få ta del av dessa potatisar. De kommer bli till den garanterat mest exklusiva potatissallad vi serverat i restaurangen, samt till en lunch i härbärget nu i helgen", säger Filip Lundin grundare av matsvinnsföretaget Sopköket i Söderhallarna i Stockholm.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö. Lidl är butiken där du kan handla med sunt förnuft, oavsett vad du väljer att bära med dig hem. Bakom detta löfte ligger vår affärsidé om högsta kvalitet till bästa pris och vårt sätt att med själ och hjärta förverkliga denna idé. Allt annat är olidligt. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Årets första färskpotatis 2018