Årets hyresförhandling klar

Årets hyresförhandling mellan Järfällahus och Hyresgästföreningen för bolagets cirka 5600 lägenheter är klar. Järfällahus yrkade inför förhandlingen på en höjning motsvarande 2,9 procent. Parterna är nu överens en hyreshöjning med 2,1 procent från och med 1 mars 2020.

I överenskommelsen är 0,2 procent av hyreshöjningen villkorad och innebär att bolaget tillsammans med Hyresgästföreningen ska komma överens om ett samrådsavtal under 2020, som ska gälla vid större upprustning.

- Det har vart en lång förhandling som dragit ut på tiden men vi har nu äntligen kunnat mötas vid 2,1 procent och nått en överenskommelse som vi båda accepterar, säger Zara Lahouar, tillförordnad VD på Järfällahus.

Den villkorade delen innefattar att Järfällahus tillsammans med Hyresgästföreningen kommer överens om ett samrådsavtal. Järfällahus ansvarar för att kalla till förhandling om samrådsavtalet, båda parter måste aktivt tillsammans verka för att avtalet blir överenskommet och signerat. Om Järfällahus inte kallar till förhandling samt om Järfällahus avbryter förhandlingen kan hyresgästföreningen i hyresförhandlingen för 2021 års hyror yrka på 0,2 procent lägre påslag på förhandlad hyresöverenskommelse.

Den 2,1-procentiga hyreshöjningen gäller de allra flesta av våra bostäder. Undantaget är de nyuppbyggda radhusen på Tennisvägen, Barytongränd samt Anna Skyttes gränd.

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 617 lägenheter, 4 585 fordonsplatser och 467 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se