Årets Kock Foodtruck på turné med tidigare vinnare

Nu lanseras Årets Kock Foodtruck, i samarbete med Arla och Spendrups. Foodtrucken kommer besöka Stockholm, Göteborg, Malmö och bemannas av tidigare Årets Kock-vinnare, som serverar take away-luncher och middagar. Alla måltider säljs till förmån för Bris.

– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer och låta tidigare vinnare av Årets Kock servera take away-luncher och -middagar på en hög nivå men till ett förmånligt pris, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

Foodtrucken är ett samarbete mellan Årets Kocks ägare Arla och Spendrups och kommer under Årets Kock Veckan den 11–17 september att åka ut på turné och besöka Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla måltider säljs till förmån för Bris, för att stötta det viktiga arbete de gör.

Genom att vi tar ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i Årets Kock, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.

I foodtrucken kommer det att finnas en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kommer att kosta 120 kronor, inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock. Rätterna kommer att säljas som take away både under lunch- och middagsservering.

Turnéschema

• Fredag 11 september, Jimmi Eriksson (Årets Kock 2016) – Norrmalmstorg
  • Lördag 12 september, David Lundqvist (Årets Kock 2018) – Odenplan
  • Torsdag 17 september, Tomas Diederichsen (Årets Kock 2011) –Norrmalmstorg

Malmö

• Måndag 14 september, Peter J Skogström (Årets Kock 2006) – Stortorget

Göteborg

• Tisdag 15 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Drottningtorget
  • Onsdag 16 september, Gustav Trägårdh (Årets Kock 2010) – Järntorget

Lunchservering sker 11:30 – 14:00 och middagsservering 17:00 – 20:00.

För mer information:

Fredrik Larm, event- och sponsorchef Arla, 0706-89 54 91, fredrik.larm@arlafoods.com

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708-95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.