Årets Kock Foodtruck på turné med tidigare vinnare
– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer och låta tidigare vinnare av Årets Kock servera take away-luncher och -middagar på en hög nivå men till ett förmånligt pris, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.
Foodtrucken är ett samarbete mellan Årets Kocks ägare Arla och Spendrups och kommer under Årets Kock Veckan den 11–17 september att åka ut på turné och besöka Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla måltider säljs till förmån för Bris, för att stötta det viktiga arbete de gör.
– Genom att vi tar ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i Årets Kock, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.
I foodtrucken kommer det att finnas en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kommer att kosta 120 kronor, inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock. Rätterna kommer att säljas som take away både under lunch- och middagsservering.
Turnéschema
Stockholm
- Fredag 11 september, Jimmi Eriksson (Årets Kock 2016) – Norrmalmstorg
- Lördag 12 september, David Lundqvist (Årets Kock 2018) – Odenplan
- Torsdag 17 september, Tomas Diederichsen (Årets Kock 2011) –Norrmalmstorg
Malmö
- Måndag 14 september, Peter J Skogström (Årets Kock 2006) – Stortorget
Göteborg
- Tisdag 15 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Drottningtorget
- Onsdag 16 september, Gustav Trägårdh (Årets Kock 2010) – Järntorget
Lunchservering sker 11:30 – 14:00 och middagsservering 17:00 – 20:00.
För mer information:
Fredrik Larm, event- och sponsorchef Arla, 0706-89 54 91, fredrik.larm@arlafoods.com
Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708-95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum