Årets Kock Foodtruck på turné med tidigare vinnare

Nu lanseras Årets Kock Foodtruck, i samarbete med Arla och Spendrups. Foodtrucken kommer besöka Stockholm, Göteborg, Malmö och bemannas av tidigare Årets Kock-vinnare, som serverar take away-luncher och middagar. Alla måltider säljs till förmån för Bris.

– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer och låta tidigare vinnare av Årets Kock servera take away-luncher och -middagar på en hög nivå men till ett förmånligt pris, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

Foodtrucken är ett samarbete mellan Årets Kocks ägare Arla och Spendrups och kommer under Årets Kock Veckan den 11–17 september att åka ut på turné och besöka Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla måltider säljs till förmån för Bris, för att stötta det viktiga arbete de gör.

Genom att vi tar ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i Årets Kock, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.

I foodtrucken kommer det att finnas en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kommer att kosta 120 kronor, inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock. Rätterna kommer att säljas som take away både under lunch- och middagsservering.

Turnéschema

• Fredag 11 september, Jimmi Eriksson (Årets Kock 2016) – Norrmalmstorg
  • Lördag 12 september, David Lundqvist (Årets Kock 2018) – Odenplan
  • Torsdag 17 september, Tomas Diederichsen (Årets Kock 2011) –Norrmalmstorg

Malmö

• Måndag 14 september, Peter J Skogström (Årets Kock 2006) – Stortorget

Göteborg

• Tisdag 15 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Drottningtorget
  • Onsdag 16 september, Gustav Trägårdh (Årets Kock 2010) – Järntorget

Lunchservering sker 11:30 – 14:00 och middagsservering 17:00 – 20:00.

För mer information:

Fredrik Larm, event- och sponsorchef Arla, 0706-89 54 91, fredrik.larm@arlafoods.com

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708-95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Loka jordgubb/granatäpple får oss att längta till sommaren4.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Redan i början av januari släpper Loka en ny smak av jordgubbar och granatäpple som får oss att drömma om långa ljusa sommardagar med smak av Sverige och Medelhavet. Det är en kombination av den fräscha och solmoget söta jordgubben tillsammans det fruktiga och syrliga granatäpplet som skapar den perfekta balansen. Loka Jordgubb/granatäpple finns i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandel från vecka 3.