Århundradets kompetensutmaning diskuteras i Almedalen

Den gröna industriboomen är ett faktum. Närmare 100 000 nya medarbetare behöver rekryteras för att utveckla norra Sverige, men hur? Under Almedalsveckan gästar Clockworks vd Petter Lundgren ett panelsamtal för att prata om vägen framåt och bemannings- och rekryteringsbranschens roll.
Petter Lundgren, vd på Clockwork Bemanning & Rekrytering, deltar i seminarium under Almedalsveckan.

Norrbotten är på väg att bli ledande i den gröna klimatomställningen. Världsunika satsningar på bland annat produktion av grönt stål och lagring av vätgas gör att norra Sverige står inför enorma möjligheter, men också stora utmaningar kopplat till kompetensförsörjning.
– Kompetensen kommer att vara den absolut viktigaste utmaningen för den gröna omställningen i norr. Redan idag har vi en tuff situation med hård konkurrens om den kvalificerade arbetskraften, konstaterar Petter Lundgren, vd på Clockwork Bemanning & Rekrytering.

Samverkan krävs

De 100 000 nya medarbetare som behöver rekryteras till Norra Sverige finns inte bara i Sverige, utan i hela Europa och världen. Samtidigt behöver befintlig kompetens vidareutbildas och erbjudas ett stöd i sin fortsatta karriärutveckling. Nyckeln är att få kvalificerad arbetskraft att vilja flytta till Norrbotten, och sedan stanna kvar. För det krävs samverkan på flera nivåer.

–  Samspelet mellan näringslivet, offentlig sektor och akademi behöver växlas upp om vi ska lyckas. Alla kommer att spela en viktig roll, säger Petter och fortsätter:
– En framgångsfaktor handlar om att rekrytera, utveckla och behålla kvinnor på ledande positioner. Tittar vi på kompetensen är kvinnor mer högutbildade och värderar hållbarhet i högre utsträckning.

För företagen som står inför ett rekryteringsbehov krävs därför att kulturen går i takt med tekniska utvecklingen, menar Petter.
– Jag har för många gånger sett att kvinnor i ledarpositioner har rekryterats för att snabbt lämna efter mötet med en gammaldags kultur. Det handlar alltså inte bara om att rekrytera, utan om att utveckla och behålla, säger Petter Lundgren.

Om panelsamtalet

Arrangör för panelsamtalet i Almedalen är LKAB och moderator är Karin Hübinette. Med i panelsamtalet är också:

• Pia Lindström, hållbarhetsdirektör, LKAB
  • Lorents Burman (S), kommunalråd, Skellefteå kommun
  • Anna Malmström, Senior Consultant / Green Tech, Novare Executive Search
  • Pär Weihed, prorektor, Luleå tekniska universitet
  • Chana L Svensson, grundare, MindDig
  • Anna Hynynen, prospekteringsgeolog, LKAB

Vad: Panelsamtal/seminarium om århundradets kompetensutmaning i Sverige

Arrangör: LKAB

Dag: 6/7 2022 09:00 - 10:30

Plats: Fiskargränd 5. Norra Scen - Arena för grön omställning

Här hittar du mer information om programpunkten. Här livesänds semnariet den 6 juli kl 09.00 - 10.30. Häng med!