Anpassat lärlingsprogram utbildar svetsare till Hitachi Energy

Svetsare är en eftertraktad kompetens på arbetsmarknaden, men det finns få tillgängliga kandidater. För att lösa kompetensbristen utvecklar Clockwork och Hitachi Energy nu ett skräddarsytt svetsarprogram med målet att få in nya talanger till Hitachi Energy i Ludvika.

Utöver anpassade utbildningar hos flera industrikunder har Clockwork under flera år arbetat på bred front för att få in fler kvinnor i produktionsyrken.

Konceptet lärlingsprogram är väl beprövat inom Clockwork, som sedan 2017 jobbat med ett liknande upplägg hos andra stora industrikunder. Det hela går ut på att skräddarsy en utbildning för kandidater som inte tidigare tänkt på industrin som en potentiell arbetsgivare eller kandidater som vill karriärväxla. Syftet med svetsarprogrammet är dels att tillgodose bristkompetenser, dels att jobba med mångfald- och jämställdhetsfrågan inom industrin.

– I utbildningsprogram vi startat upp hos andra industrikunder har vi kandidater från helt andra branscher, exempelvis service och administration. Det viktigaste för att lyckas med utbildningen är rätt motivation och drivkraft snarare än yrkeserfarenhet. Historiskt sett har vi genom denna typ av utbildning både ökat jämställdheten och fått in flera drivna medarbetare hos flera av våra industrikunder, berättar Linus Forslund, Produktchef Industri på Clockwork.

Praktik varvas med teori

Under svetsarprogrammets tid, vilket varierar från fyra till nio månader med start i april 2024, blir deltagarna anställda som konsulter av Clockwork. Clockwork hittar och föreslår deltagare, sköter projektledning och konsulthandledning. Deltagarna utbildas sedan av en lärare med expertkompetens inom svets som Clockwork anställt specifikt för uppdraget.

– Själva utbildningen varvar teori och praktik och i de praktiska momenten är det Hitachi Energys specifika produkter som deltagarna utbildas för att hantera. Det handlar alltså inte om en generell svetsarutbildning utan en smalare utbildning med målet att deltagarna ska bli anställda direkt hos Hitachi Energy efter avslutad utbildning, säger Veronica Rönngren, Marknadsområdeschef på Clockwork.

Social hållbarhet i fokus

Något som förenar Clockwork och Hitachi Energy är viljan om att långsiktigt stärka regionen och marknaden.

– Ett gemensamt mål när det kommer till social hållbarhet är att hitta fler kvinnor som vill jobba inom industrin. På Clockwork har vi ett stort upparbetat nätverk av lovande kandidater och förhoppningen är att detta utbildningsprogram kan bli ett framtida rekryteringsunderlag för att öka jämställdheten, mångfald och inkludering på siten, säger Veronica Rönngren.

Kulturförflyttning genom utbildning

– Något vi konkret har gjort för att öppna för ett bredare urval hos några av våra kunder är att utmana kravprofilen och fundera om det verkligen är nödvändigt med x antal års industrierfarenhet, eller om det istället är viktigt med erfarenhet från exempelvis service, ledarskap, administration eller något helt annat. Det har ökat jämställdheten och bidragit till en kulturförflyttning hos flera av våra kunder. Den filosofin och de erfarenheterna har vi tagit med oss in i samarbetet med Hitachi Energy, säger Linus Forslund.

Vill säkerställa leveranser

Behovet av att säkra nyckelkompetenser inom svetsning, gör att Hitachi Energy valt att satsa på ett svetsarprogram tillsammans med Clockwork.

– Vi har ett bra och nära samarbete med Clockwork vilket gör att de har förståelse för våra kompetensbehov. Förhoppningen är att vi ska få support med att finna, utbilda och utveckla nyckelkompetenser inom plåt och svets för att säkerställa att vi kan leverera i enlighet med marknadens ökande efterfrågan, säger Tomas Eriksson, Operations manager på Hitachi Energy .

Om oss

Hej! Det är vi som är Clockwork. Vi arbetar med rekrytering och bemanning men vi brukar säga att vi är i ”bättre framtidsbranschen” – för vi vill vara en kraftkälla för företag och människor som vill utvecklas. Vårt erbjudande är träffsäker matchning mellan företagens behov och medarbetarnas kvaliteter, oavsett om det handlar om jobb i industri- eller tjänstesektorn, inom skolvärlden eller i olika integrationsprojekt. Vi tror på människor och vi vet att rätt människa på rätt plats gör skillnad. Därför är det viktigt för oss att ha koll på varje marknad, varje företag och varje medarbetare. Och därför är det viktigt för oss med en stark lokal närvaro. Du möter oss i tjugo städer från Göteborg i söder till Luleå i norr.
Läs mer på www.clockworkpersonal.se