Arla sätter in sin första eldrivna mejerilastbil - i Göteborg. Tar täten i elektrifieringen av tunga transporter.

Redan år 2018 blev Arla Sveriges egna tunga transporter i Sverige fossilfria. Nu tar Arla ytterligare ett steg för att sänka utsläppen genom att sätta in en av landets första tunga el-lastbilar med kyl. Genom att lastbilen är eldriven så blir den inte bara utsläppsfri utan även tystare.

I en stor upphandling år 2020 där Göteborgs Stad ställde krav på fossilfria transporter blev Arla ny leverantör till de runt 300 kommunala köken på skolor, förskolor och äldreboenden i staden och kranskommunerna. Avtalet löper under fyra år och omfattar en årsvolym på 1 845 ton färska mejerivaror och matfett till ett totalt värde av ca 80 Mkr.

”Nu tar vi ytterligare steg för att minska utsläppen i de mest känsliga trafikmiljöerna runt skolor och äldreboende i Göteborg. Med vår första eldrivna lastbil så blir transporterna helt utsläppsfria och dessutom tystare.” säger Malin Leander logistikdirektör på Arla.

Arla tänker fortsätta leda vägen till mer hållbara transporter i Sverige. En utveckling som kommer att innebära mer av den här typen av eldrivna, tysta och helt avgasfria transporter i tätbebyggt område. För de långa mjölktransporterna på landsbygden mellan gård och mejeri vill vi utveckla biogasdriften, så att vi helt enkelt kör på biogas producerat från gödsel från gårdarna. Med biogasproduktion från gårdarna sluter vi kretsloppet och bidrar till minskade utsläpp både i jordbruket och transportsektorn.

Premiärtur

Den första leveransen med ellastbilen skedde vid Katrinelundsgymnasiet i Göteborg där bilen i princip ljudlöst rullade fram till en mottagningskommitté vid lastkajen.

”Hundra år efter att mjölk började köras ut med lastbil i Sverige kan nu mjölken börja rullas ut, ljudlöst och utsläppsfritt, med Arlas första svenska ellastbil.” sade Caroline Starck, kommunikationsdirektör Arla.

”Elektrifierade lastbilar är en viktig pusselbit i Sveriges klimatresa mot noll utsläpp. För stadsnära transporter kommer elektrifiering vara ett huvudspår i omställningen och Arla tar härmed viktiga steg i omställningen mot fossilfria och koldioxidfria transporter.” sade Johan Selvén, försäljningsdirektör Volvo Lastvagnar.

”Göteborgs Stad arbetar hårt med att förbättra luftkvaliteten i staden. Vi ställer krav på våra leverantörer och är glada att Arla faktiskt går längre än de krav vi ställde i upphandlingen.” sade Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Fakta:

Lastbilen är en Volvo FE Electric, 6*2 som har en totalvikt på 27t och en helt elektrisk drivlina som utvecklar motsvarande över 500 hk. Den har 4 batterier med 50 kWh i varje batteri och ett transportskåp med kylaggregat som är drivet direkt genom bilens kraftut-tag och batterikälla. Bilen har en räckvidd på en laddning på12-15 mil och kan med det klarar ett arbetsskift med leveranser i Göteborg.

”Göteborgs Stad arbetar hårt med att förbättra luftkvaliteten i staden. Vi ställer krav på våra leverantörer och är glada att Arla faktiskt går längre än de krav vi ställde i upphandlingen.” sade Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg vid premiärturen där även Caroline Starck, kommunikationsdirektör Arla, och Johan Selvén, försäljningsdirektör Volvo Lastvagnar närvarade.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.