Arrangören ställer in nya WTT-tävlingarna i Långtora

Avtalet mellan Lackmann Holding AB och Svenska Tennisförbundet om att arrangera åtta internationella tävlingar med start 2022 har sagts upp på grund av att arrangören saknar förutsättningar för genomförande. Turneringarna i Långtora i juni och augusti ställs därför in.

ITF World Tennis Tour-turneringarna hade beviljats sanktion av Internationella tennisförbundet och skulle fördelas på fyra dam- och fyra herrtävlingar vid Långtora utanför Enköping.

Tävlingarna, som initierades av entreprenören Jens Lackmann och fd elitspelaren Andreas Vinciguerra, skulle arrangeras av Lackmann Holding AB. Efter förankring och godkännande hos förbundets regioner gav Svenska Tennisförbundet grönt ljus för satsningen.

Avtalet har nu sagts upp i samråd mellan arrangören och Svenska Tennisförbundet. Anledningen är att arrangören saknar ekonomi och förutsättningar för genomförande.

– Det är beklagligt att arrangören tvingas ställa in. Framför allt för spelarna som går miste om för dem viktiga tävlingstillfällen, säger Christer Sjöö, generalsekreterare, Svenska Tennisförbundet.

– Vi hade sett fram emot att välkomna tenniseliten till Långtora i sommar. Dessvärre har de rådande omständigheterna i omvärlden haft stor påverkan på oss och vi saknar förutsättningar för att kunna genomföra tävlingarna och färdigställa anläggningen enligt de förväntningar och krav som föreligger, säger Jens Lackmann, vd, Lackmann Holding AB.

Sommaren 2022 arrangerar Svenska Tennisförbundet tillsammans med klubbarna sex internationella herr- och damtävlingar utomhus: i Båstad, Kalmar, Malmö, Varberg och Ystad.