Svensk Kollektivtrafik

Årsrapport: Oförändrat förtroende för kollektivtrafiken trots pandemin

Dela
Resenärerna har ett fortsatt gott förtroende för sin regionala kollektivtrafik. Trots ett mycket tufft år med pandemi och minskat resande ligger nöjdheten med senaste resan kvar på fjolårets nivå och nöjdheten med kollektivtrafiken i stort har till och med ökat. Det visar årsrapporten för Svensk Kollektivtrafiks kvalitets- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern.
Foto: Värmlandstrafiken, Linn Malmén
Foto: Värmlandstrafiken, Linn Malmén

- Under 2020 har vi haft vi ett mycket stort resenärstapp. Det har varit oroande att inte veta om det bara beror på pandemin och rekommendationerna eller om det även beror på organisationerna eller att man ogillar kollektivtrafik. Men rapporten visar att resenärstappet är väldigt tydligt kopplat till pandemin. Resenärerna har tagit till sig informationen om riskerna vid trängsel och valt att avstå från kollektivtrafiken. Vi ser det här som en indikation på att många av resenärerna kommer att återvända till sin kollektivtrafik när pandemin är över, kommenterar Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik.

I rapporten framgår det också att endast 20 procent av de tillfrågade säger att de aldrig reser med kollektivtrafiken, vilket innebär att det faktiskt är en övervägande majoritet av befolkningen som rest kollektivt under 2020, och hela 46 procent har åkt varje månad. De som avstått från att resa överhuvudtaget är framför allt de som är äldre.

Rapporten baseras på resultatet av Kollektivtrafikbarometern, en branschgemensam kvalitets- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen har sedan mars kompletterats med frågor kring medborgares och resenärers inställning och resebeteende till kollektivtrafiken kopplade till coronapandemin.

Nyckelresultat ur årsrapporten

  • Marknadsandelen för kollektivtrafiken under 2020 har gått ned kraftigt, som mest i de områden i landet där andelen tidigare var som högst.
  • Mer än tre av fem kunder är nöjda med den regionala kollektivtrafiken, vilket ligger i linje med den positiva trenden de senaste fyra åren.
  • Nära fyra av fem kunder är nöjda med sin senaste resa med den regionala kollektivtrafiken, vilket är oförändrat jämfört med förra året.
  • Att man kan resa dit man vill när man vill, ökad kunskap om utbudet samt möjlighet att spara tid är de faktorer som skulle få allmänheten att resa mer kollektivt (under normala omständigheter).

Positivt är också trenden med den upplevda resenärspunktligheten som har ökat till 85% jämfört med 80% för två år sedan. Däremot är tilliten till punktligheten fortsatt låg. De tillfrågade håller inte heller med om att de sparar tid genom att välja kollektivtrafiken.

- Det här är branschens största förbättringspotential, oavsett om det gäller kunder eller allmänhet. Den upplevda punktligheten är bättre än tilliten till punktlighet, så här behöver branschen jobba mer med att kommunicera hur det faktiskt ser ut. Det finns ett gap mellan förtroendet och det faktiskt upplevda och det måste vi jobba på att stänga, säger Mattias Andersson.

Kollektivtrafikbarometern har under 2020 varit till stor hjälp till Svensk Kollektivtrafiks medlemmar för att snabbt ge svar kring förändringar i marknadsandelen och nöjdheten och för att bättre förstå kollektivtrafikens roll i pandemin. Undersökningen har också kunnat fungera som ett alternativ till de regionala ombordundersökningarna som ställts in pga pandemin. I mars kommer Svensk Kollektivtrafik att publicera en fördjupande temarapport kring coronapandemins effekter på resande, kollektivtrafik och attityder.

Fakta om Kollektivtrafikbarometern
Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Mätningarna har gjorts sedan 2001. Kollektivtrafikbarometern genomförs löpande i hela landet utom i Region Södermanland. Undersökningen används av länstrafikbolag och kollektivtrafikmyndigheter som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet på sin trafik, både lokalt och regionalt. För 2020 besvarades frågorna av drygt 79 000 slumpmässigt utvalda respondenter.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Värmlandstrafiken, Linn Malmén
Foto: Värmlandstrafiken, Linn Malmén
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye