Ticket

Bästa matlandet att besöka – enligt Sveriges resenärer

Dela
Det råder ingen tvekan – Italien är det i särklass bästa kulinariska landet att besöka, enligt Tickets Sifoundersökning. Över en tredjedel av de svenska resenärerna tycker att Italiens gastronomiska upplevelser lockar mest. Frankrike, som också brukar räknas som ett av världens främsta kulinariska länder, och dess klassiska maträtter föredras av endast 8 procent.

- Få länder är så förknippade med mat som Italien. Pasta, pizza, olika sorters ostar som mozzarella och parmesan, och självklart också charkuterier som prosciutto, parmaskinka och salami. Listan kan göras lång, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Däremot kan matpreferenserna variera. Enligt Tickets senaste Sifoundersökning är Italien det i särklass bästa landet att besöka för matens skull. Italien rankas som det bästa matlandet bland knappt en tredjedel av Sveriges resenärer (32 procent), oavsett åldersgrupp och boendeort. Det är ett stort hopp ner till tvåan Grekland. Klassiska, grekiska läckerheter som fetaost och kalamataoliver, föredras av 8 procent när svenskarna väljer främsta matland att besöka.

Däremot finns det vissa regionala skillnader. Bland resenärer i Västsverige är det till exempel mer populärt än i övriga landet att besöka Grekland för matens skull. 11 procent av boenden i Västsverige tycker att Grekland är det bästa matlandet att besöka, jämfört med 5 procent i snitt för Sverige. Det är dock fortfarande en övervägande majoritet, knappt 25 procent, av den Västsvenska befolkningen som föredrar Italien.

Thailand brukar ofta nämnas i matsammanhang och den thailänska kokkonsten står ofta högt bland semestrande svenskar. Däremot är det endast 3 procent som väljer Thailand som det främsta matlandet att besöka.

- Thailand har ett fantastiskt kök – men det är generellt sett lite mer hetta i maten och inte lika enkelt att ta till sig som det italienska köket. Men Thailand har många spännande smaker. Våga gå utanför klassikerna och smaka på något mindre kända rätter som grön papayasallad, stekt morning glory (en typ av spenat) eller wokad fisk med cashewnötter och basilikablad, tipsar Katarina Daniels.

Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?

  1. Italien, 32 procent
  2. Frankrike, 8 procent
  3. Grekland, 5 procent
  4. Spanien, 4 procent
  5. Thailand, Sverige, 3 procent
  6. Japan, USA, 2 procent
  7. Indien, 1 procent
  8. Övriga, 9 procent
  9. Tveksam, vet ej, 31 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Riksbankens räntebesked – startskott för ökat resande8.5.2024 09:53:29 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska läget har styrt resmönstret och haft inverkan på svenskarnas resebeteenden de senaste åren. I och med dagens besked om räntesänkning från Riksbanken öppnas dörren för ökat resande då mer än en tredjedel av svenskarna uppger att de höjda boräntorna påverkat deras semesterresande och 43 procent svarar att en förändrad ekonomi skulle få dem att göra fler utlandsresor under 2024, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye