Bästa matlandet att besöka – enligt Sveriges resenärer
- Få länder är så förknippade med mat som Italien. Pasta, pizza, olika sorters ostar som mozzarella och parmesan, och självklart också charkuterier som prosciutto, parmaskinka och salami. Listan kan göras lång, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Däremot kan matpreferenserna variera. Enligt Tickets senaste Sifoundersökning är Italien det i särklass bästa landet att besöka för matens skull. Italien rankas som det bästa matlandet bland knappt en tredjedel av Sveriges resenärer (32 procent), oavsett åldersgrupp och boendeort. Det är ett stort hopp ner till tvåan Grekland. Klassiska, grekiska läckerheter som fetaost och kalamataoliver, föredras av 8 procent när svenskarna väljer främsta matland att besöka.
Däremot finns det vissa regionala skillnader. Bland resenärer i Västsverige är det till exempel mer populärt än i övriga landet att besöka Grekland för matens skull. 11 procent av boenden i Västsverige tycker att Grekland är det bästa matlandet att besöka, jämfört med 5 procent i snitt för Sverige. Det är dock fortfarande en övervägande majoritet, knappt 25 procent, av den Västsvenska befolkningen som föredrar Italien.
Thailand brukar ofta nämnas i matsammanhang och den thailänska kokkonsten står ofta högt bland semestrande svenskar. Däremot är det endast 3 procent som väljer Thailand som det främsta matlandet att besöka.
- Thailand har ett fantastiskt kök – men det är generellt sett lite mer hetta i maten och inte lika enkelt att ta till sig som det italienska köket. Men Thailand har många spännande smaker. Våga gå utanför klassikerna och smaka på något mindre kända rätter som grön papayasallad, stekt morning glory (en typ av spenat) eller wokad fisk med cashewnötter och basilikablad, tipsar Katarina Daniels.
Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?
- Italien, 32 procent
- Frankrike, 8 procent
- Grekland, 5 procent
- Spanien, 4 procent
- Thailand, Sverige, 3 procent
- Japan, USA, 2 procent
- Indien, 1 procent
- Övriga, 9 procent
- Tveksam, vet ej, 31 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Riksbankens räntebesked – startskott för ökat resande8.5.2024 09:53:29 CEST | Pressmeddelande
Det ekonomiska läget har styrt resmönstret och haft inverkan på svenskarnas resebeteenden de senaste åren. I och med dagens besked om räntesänkning från Riksbanken öppnas dörren för ökat resande då mer än en tredjedel av svenskarna uppger att de höjda boräntorna påverkat deras semesterresande och 43 procent svarar att en förändrad ekonomi skulle få dem att göra fler utlandsresor under 2024, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning.
Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum