Bästa matlandet att besöka – enligt Sveriges resenärer
- Få länder är så förknippade med mat som Italien. Pasta, pizza, olika sorters ostar som mozzarella och parmesan, och självklart också charkuterier som prosciutto, parmaskinka och salami. Listan kan göras lång, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Maten under en semester är ofta av stor vikt för resans helhetsupplevelse. Däremot kan matpreferenserna variera. Enligt Tickets senaste Sifoundersökning är Italien det i särklass bästa landet att besöka för matens skull. Italien rankas som det bästa matlandet bland knappt en tredjedel av Sveriges resenärer (32 procent), oavsett åldersgrupp och boendeort. Det är ett stort hopp ner till tvåan Grekland. Klassiska, grekiska läckerheter som fetaost och kalamataoliver, föredras av 8 procent när svenskarna väljer främsta matland att besöka.
Däremot finns det vissa regionala skillnader. Bland resenärer i Västsverige är det till exempel mer populärt än i övriga landet att besöka Grekland för matens skull. 11 procent av boenden i Västsverige tycker att Grekland är det bästa matlandet att besöka, jämfört med 5 procent i snitt för Sverige. Det är dock fortfarande en övervägande majoritet, knappt 25 procent, av den Västsvenska befolkningen som föredrar Italien.
Thailand brukar ofta nämnas i matsammanhang och den thailänska kokkonsten står ofta högt bland semestrande svenskar. Däremot är det endast 3 procent som väljer Thailand som det främsta matlandet att besöka.
- Thailand har ett fantastiskt kök – men det är generellt sett lite mer hetta i maten och inte lika enkelt att ta till sig som det italienska köket. Men Thailand har många spännande smaker. Våga gå utanför klassikerna och smaka på något mindre kända rätter som grön papayasallad, stekt morning glory (en typ av spenat) eller wokad fisk med cashewnötter och basilikablad, tipsar Katarina Daniels.
Vilket tror/tycker du är det bästa matlandet att besöka?
- Italien, 32 procent
- Frankrike, 8 procent
- Grekland, 5 procent
- Spanien, 4 procent
- Thailand, Sverige, 3 procent
- Japan, USA, 2 procent
- Indien, 1 procent
- Övriga, 9 procent
- Tveksam, vet ej, 31 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Stora skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor17.9.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Trots att båda åldersgrupperna lockas av sol och bad, väljer fler inom Generation Z äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen. Resultatet ger en inblick i hur bland annat livssituationer och ekonomin påverkar deras sätt att resa.
Trycket på sensommarresor ökar – Amsterdam årets raket10.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler svenskar förlänger sommaren med resor utomlands, och den senaste bokningsstatistiken från resebyrån Ticket visar på ett fortsatt starkt intresse. Medelhavsdestinationer som Mallorca och Malaga är fortfarande i topp men storstäder som Amsterdam, som har utsetts till årets raket, lockar nu en växande skara.
Spara tusenlappar på vinterresan – reseexperternas bästa tips5.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vintern närmar sig och många svenskar ser fram emot att boka en efterlängtad resa till varmare breddgrader. Men hur får man mest semester för pengarna? Reseexperterna på Ticket ger sina bästa tips för att hålla kostnaderna nere när man bokar vinterresan – och på så sätt göra det möjligt att spara tusenlappar.
Hit reste svenskarna i somras – sol, bad och trygghet i fokus21.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren 2024 prioriterade svenskarna sol och bad. Resebyrån Tickets lista över de mest populära resmålen toppas av spanska destinationer, vilket visar att Spanien fortsätter vara en tydlig favorit bland svenskarna. Samtidigt har Paris gjort entré på topplistan, tack vare det ökade intresset i samband med OS. De höga priserna på sista minuten-resor gjorde dock att många svenskar inte kom i väg på utlandssemester i år.
Prisras på resor efter skolstarten – ta chansen att resa billigt15.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
När skolorna öppnar igen minskar trycket på flygbiljetter och hotell, vilket skapar unika möjligheter för den som har möjlighet att resa under sensommaren. Reseexperterna på Ticket har analyserat priserna och kan nu avslöja de mest prisvärda destinationerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum