Besegra Ladängsbacken och nå Mount Everest

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest hemma på Frösön/Östersund. Korpen Storsjön startar den 22 maj Ladängeverest. Genom att genomföra 114 vändor i Ladängsbacken har du nått toppen på världens högsta berg – Mount Everest och är teoretiskt uppe på 8 849 meters höjd!

-       Vi har mätt upp hur många höjdmeter Ladängen har och sen räknat ut hur många vändor som krävs för att nå Everest topp, berättar Lotta Eriksson på Korpen Storsjön.  Med hjälp av vår nyutvecklade app kan du som deltar enkelt hålla koll på hur du ligger till under din egen bergsbestigning.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat den nationella motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige genomför korpföreningar lokala Mitt Everest-utmaningar där deltagarna kan ta sig upp och ner för särskilt utvalda backar eller kullar på bekvämt avstånd. 2021 arrangerar Svenskt Friluftsliv Friluftslivets år med målet att få nya målgrupper att lära sig om- och utforska- naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa till att sprida information om Friluftslivets år och uppnå projektets mål.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller flyttats utomhus i små grupper.

-       Suget efter peppande och Coronasäkra utomhusaktiviteter är stort, säger Lotta Eriksson på Korpen Storsjön. Ladängeverest passar helt perfekt, vare sig du vill bli peppad, Coronasäker eller få en utmaning ute i fria luften. I sann korpanda kan du även anpassa din utmaning utifrån vad du mäktar mer och sätta ditt personliga mål på någon av de toppar du passerar längs vägen, till exempel Kebnekaise.

Ladängeverest startar alltså den 22 maj och pågår fram till 31 oktober.

Lotta Eriksson
kansliet@korpenstorsjon.se