Besegra Middagsberget och nå toppen på Mount Everest!

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest hemma i Vännäs. Korpen Vännäs startar den 6 juni Middageverest. I Korpens motionsutmaning genomför du 89 vändor på Middagsberget och har då nått toppen på världens högsta berg – Mount Everest och är teoretiskt uppe på 8 849 meters höjd!

-       Vi har mätt upp hur många höjdmeter middagsberget har och sen räknat ut hur många vändor som krävs för att nå Everest topp, berättar Kristina Karlsson, Korpen Vännäs.  Med hjälp av vår nyutvecklade webbapplikation kan du som deltar enkelt hålla koll på hur du ligger till under din egen bergsbestigning.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat den nationella motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige genomför korpföreningar lokala Mitt Everest-utmaningar där deltagarna kan ta sig upp och ner för särskilt utvalda backar eller kullar på bekvämt avstånd. 2021 arrangerar Svenskt Friluftsliv Friluftslivets år med målet att få nya målgrupper att lära sig om och utforska naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa sprida information om Friluftslivets år och uppnå projektets mål.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller flyttats utomhus i små grupper.

-       Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är stort, säger Kristina Karlsson, Korpen Vännäs. Middageverest passar helt perfekt, vare sig du vill bli peppad, coronasäker eller få en utmaning ute i fria luften. I sann korpanda kan du även anpassa din utmaning utifrån vad du mäktar med och sätta ditt personliga mål på någon av de toppar du passerar längs vägen, till exempel Kebnekaise.

Middageverest startar alltså den 6 juni och pågår fram till 31 oktober.

Kristina Karlsson
kicki.karlsson@vannasmail.se