Besegra Mount Everest i Strömlidabacken

Nu är det möjligt att nå toppen av Mount Everest hemma i Piteå, utan att behöva åka till Himalaya. Den som klarar av att gå upp och ner för Strömlidabacken 240 gånger har också lyckats att teoretiskt nå Mount Everest topp på 8 849 meter.

-        Som deltagare går du dina höjdmeter och registrerar vändorna i vår app. Då kan man även passera totalt 14 milstolpar och få både utmärkelser och information om olika berg i världen, bland annat Ukrainas högsta bergstopp Hoverla, berättar Anna Johansson på Korpen Piteå.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets motionsutmaning Mitt Everest har spridit sig över hela Sverige i mängder av lokala backar. Med stöd från Svenskt Friluftsliv har Mitt Everest blivit ett återkommande arrangemang som förutom motionen ger deltagaren kunskaper om den svenska naturen.

-        Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som att uppmuntra till rörelse utomhus, säger projektledaren Sara Alfredsson på Korpen. Vi vill locka ännu fler att hitta ut och lära sig mer om friluftslivet och den svenska naturen.

Strömlidaeverest startar på söndag den 29 maj och pågår fram till i höst.

Anna Johansson, Korpen Piteå
anna.johansson@korpen.se

Korpen lanserar Världens största tipspromenad14.6.2023 13:05:21 CEST | Pressmeddelande

Med Världens största tipspromenad vill Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet få fler människor att på ett enkelt sätt ta sig ut för att röra på sig. Och samtidigt få rolig, viktig och ny kunskap. ”Vi hoppas att många vill vara med och att de har kul på vägen. Det här är ett konkret sätt att göra något för att få fler i rörelse. Vi sänker trösklarna och ökar förhoppningsvis sannolikheten för att den där promenaden faktiskt blir av”, säger Erik Eng, kommunikations- och marknadschef på Korpen.