Betsson ny huvudsponsor till SHL

Betsson är ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL). Tillsammans med SHL vill Betsson öka intresset för ishockeyn både i Sverige och internationellt. Avtalet är Betssons största satsning inom svensk idrott hittills och ett led i bolagets strategi inför den svenska omregleringen av spelmarknaden som sker i januari 2019.

Betsson är ett av Nordens ledande spelbolag, med rötter från 1963. Som huvudsponsor kommer Betsson, tillsammans med SHL, att bidra till utvecklingen av ligan och ishockeyn, framför allt genom det finansiella stödet till klubblagen men också genom att öka engagemanget för hockeyn.

”Vi vill stötta och utveckla svensk hockey. Det ekonomiska stödet till SHL, och därmed de 14 klubbarna, är grundbulten i partnerskapet. Samtidigt vill vi vara den mest engagerande partnern hittills, som värnar om Svensk hockey och dess fantastiska historia. Vi är väldigt stolta över att vara huvudsponsor till Sveriges bästa hockey”, säger Peter Zäll, Chief Strategy Officer på Betsson.

Med hjälp av Betssons sportfokus och internationella närvaro ser SHL stora möjligheter att utveckla ligan och öka intresset för svensk ishockey.

”Betsson är en stark och trygg partner, och kompletterar även vårt mål med SHL. Vi vill att Sveriges bästa hockey ska nå ut till fler, gärna utanför landets gränser. Med Betsson får vi en internationell partner som ger ett stort finansiellt stöd till klubbarna men också någon som älskar sporten och spänningen”, säger Jörgen Lindgren, vd SHL.

Betsson kommer genom sponsorskapet att bland annat erbjuda bäst odds på SHL, men också spelarträffar, en SHL-bibel, podcasts, samt annat mervärde för alla som älskar hockey.

SHL startar SHL startar lördagen den 15 september.

För mer information vänligen kontakta:

Jörgen Lindgren, vd SHL, 0722 13 17 00
jorgen.lindgren@shl.se

Robin Olenius, PR-chef på Betsson 076 180 55 43
robin.olenius@betssongroup.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge