Tysk-Svenska Handelskammaren

Boksläpp: Förstå affärskulturen och lyckas bättre i Tyskland

Dela
Hur förhandlar du framgångsrikt och undviker tabbar när du ska göra affärer med tyskar? Vad är typiskt tyskt och vad är typiskt svenskt? Just denna fråga är särskilt viktig i näringslivet för att lyckas bättre i affärerna. Därför släpper nu Tysk-Svenska Handelskammaren en nyutgåva av handboken Din guide till tysk affärskultur, fullmatad med handfasta råd.
Ninni Löwgren Tischer, Tysk-Svenska Handelskammaren. Foto: Birgit Leistmann-Walsh
Ninni Löwgren Tischer, Tysk-Svenska Handelskammaren. Foto: Birgit Leistmann-Walsh

Okunskap om tysk affärskultur hindrar svenska företag från att lyckas på den tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Närheten och det goda samarbetet våra länder emellan gör det lätt att missa våra olikheter. Beslutsfattare underskattar ofta det faktum att samarbete över gränserna kan vara komplicerat och att det ligger god planering och grundliga förberedelser bakom de framgångshistorier vi hör om.

Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren, som skrivit boken som ges ut både i tysk och svensk version får ofta erfara att det just är affärskulturen som hindrar företagen från att lyckas med sina exportsatsningar:

– Resultatet av ett affärsmöte kan bli ett helt annat än du önskar om du inte är medveten om skillnader som finns kring kommunikation, beslutsfattande och dokumentation. Det gäller att undvika fallgroparna och istället dra nytta av våra olikheter för att lyckas väl i affärer med tyskar, säger Ninni Löwgren Tischer.

Tyskland är Sveriges överlägset största handelspartner. Drygt 10 procent av alla varor som Sverige exporterar varje år går till Tyskland, vilket under 2020 motsvarade ett värde på 151 miljarder kronor. Samtidigt kommer nästan 20 procent av alla importerade varor från den stora ekonomin på andra sidan Östersjön. Importen uppgick till runt 250 miljarder kronor år 2020. Därtill kommer tjänsteexporten till Tyskland som uppgick till 44 miljarder kronor 2020 och tjänsteimporten till 61 miljarder kronor.

Boken ges ut av tyska förlaget Frankfurter Allgemeine Buch och finns i två versioner: på svenska Din guide till tysk affärskultur, samt på tyska Der deutsch-schwedische Businessführer.

Handböckerna kan beställas på Tysk-Svenska Handelskammarens webbsida eller via nätbokhandlar i Tyskland och Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ninni Löwgren Tischer, Tysk-Svenska Handelskammaren. Foto: Birgit Leistmann-Walsh
Ninni Löwgren Tischer, Tysk-Svenska Handelskammaren. Foto: Birgit Leistmann-Walsh
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Om

Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren
Box 27104
102 52 Stockholm

+46-8-665 18 00http://www.handelskammer.se

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye