Bra besked för lantbruket och landsbygden

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Samarbetspartierna och regeringen presenterar idag en satsning på Landsbygdsprogrammet där de enligt uppgifter från TT skjuter till totalt cirka 3 miljarder årligen i två år så att programmets budget kan hållas intakt på drygt 5 miljarder kronor per år.

– Pengarna i Landsbygdsprogrammet möjliggör en fortsatt svensk livsmedelsproduktion. Ger vi svenska bönder rätt förutsättningar stärker vi dessutom vår försörjningsberedskap. Sveriges bönder har ett stort intresse av att investera i miljö och klimat, finansieringen av landsbygdsprogrammet innebär att vi kan fortsätta det arbetet, säger Palle Borgström.

Regeringens satsning innebär att den nationella medfinansieringen höjs för att kompensera för en minskad EU-finansiering. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. Satsningarna på det gröna näringslivet i budgetpropositionen för 2021 syftar till att skapa fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet och bidra till att stärka livsmedelsproduktionens konkurrenskraft samt utvecklingen av en växande bioekonomi.

I onsdags presenterade regeringen en satsning på bredbandsinvesteringar där det befintliga stödet som Post- och Telestyrelsen hanterar förstärks.

– Vi välkomnar att regeringen satsar 1,4 miljarder på bredband nästa år. Det är en viktig satsning för att skapa möjligheter att driva företag i hela Sverige. Budgeten för åren 2022-2025 är dock sannolikt för låg för att kunna nå regeringens bredbandsmål om ett "helt uppkopplat Sverige”, avslutar Palle Borgström.

LRF välkomnar även tidigare aviserade satsningar kring skogsskador, test av vildsvinskött, inhemsk växtförädling och förenklingsarbete.

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.

40 000 skäl att rädda den svenska maten3.9.2020 14:27:14 CESTPressmeddelande

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.

Historiskt beslut att skydda svensk jordbruksmark3.9.2020 12:53:14 CESTPressmeddelande

Varje år försvinner cirka 600 hektar svensk åkermark som aldrig kan återställas. I hela EU förstörs 24 kvadratmeter åkermark per sekund. Men idag tar Jönköpings kommun det historiska beslutet att skydda värdefull jordbruksmark från byggnation och exploatering. – Det beslut kan visa sig bli livsviktigt för den framtida matförsörjningen. Världens befolkning växer samtidigt som jordbruksmarken minskar. Det är en ekvation som inte går ihop och vi hoppas att fler kommuner följer Jönköping, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.