Bra med elstöd - men fortsatt oro för vinterns matproduktion

I dag presenterade Svenska Kraftnät sitt förslag till elprisstöd. 55 miljarder av de så kallade flaskhalsavgifterna ska delas ut till de hårdast drabbade i elområde tre och fyra. "Det är bra att Svenska Kraftnät kommer med ett konkret förslag som avlastar de som drabbats hårdast av elpriserna fram till oktober 2022. Men det stillar inte oron över vinterns verksamhet", säger LRFs expert Lars-Erik Lundkvist.

Flera grönsaksodlare har slutat eller skjutit upp sin vinterodling på grund av de höga elpriserna.

- Naturligtvis finns det kvar en stor oro för höga elpriser även under kommande vintermånader för företagare i jordbruket och växthusnäringen. Det är därför viktigt att nära följa utvecklingen och ha en beredskap för ytterligare åtgärder. Vi räknar även med att regeringen och berörda myndigheter tar fram ett system som leder till snabb utbetalning av pengarna.. Det är viktigt för att vi ska säkra den svenska livsmedelsproduktionen under vinterhalvåret, säger Lars-Erik Lundkvist.

Ny rapport: Lantbrukare gör över 80 000 åtgärder för ökad biologisk mångfald22.12.2022 10:28:30 CET | Pressmeddelande

7 av 10 bönder jobbar aktivt för att öka den biologiska mångfalden. Det visar en ny rapport från undersökningsföretaget Landja. "Det motsvarar drygt 40 000 lantbrukare. De gör redan eller tänker göra i medeltal två åtgärder var för biologisk mångfald under växtodlingssäsongen 2023. Det är goda nyheter för fåglar, insekter och växter. Arbetet för biologisk mångfald är prioriterat hos våra medlemmar. Det har vi också sett genom Greppa Näringen där en ny gårdsrådgivning om biologisk mångfald blivit mycket uppskattad", säger LRFs hållbarhetsexpert Markus Hoffman.

LRF inför svenska ordförandeskapet i EU: Jord- och skogsbruket är nyckeln till en hållbar framtid14.12.2022 13:25:19 CET | Pressmeddelande

I dag presenterade regeringen vilka frågor de prioriterar under det svenska EU-ordförandeskapet. En av de viktigaste områdena är energifrågorna och den gröna omställningen med skogen som nyckelroll. "Vi inom det gröna näringslivet sitter med många av de lösningar som krävs. Det är viktigt att skapa fler incitament för att det aktiva jord- och skogsbruket ska kunna producera ännu mer samhälls- och klimatnytta. Vi ser fram emot att jobba ihop med regeringen kring det svenska ordförandeskapet i EU så att processerna blir så bra som möjligt. Det har vi alla att vinna på", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Grönt näringslivsindex, kvartal fyra: Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerade livsmedel5.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Grönt näringslivsindex är en konjunkturmätare med fokus på de gröna näringarna. Idag presenteras kvartal fyra som visar att den återhämtning vi såg i kvartal tre har stannat av och att totalindexet nu visar på en svag tillbakagång. Oro för fortsatt höga kostnader på viktiga insatsvaror som el, gödsel, drivmedel och foder fortsätter att prägla indexet även detta kvartal. Till det kommer nu också höstens räntehöjningar, som påverkar framtidstron för de kapitalintensiva branscherna inom de gröna näringarna. Sedan kvartal tre har även oron för framtida efterfrågan i konsumentled vuxit sig starkare, vilket är oroande.