Bra med elstöd - men fortsatt oro för vinterns matproduktion

I dag presenterade Svenska Kraftnät sitt förslag till elprisstöd. 55 miljarder av de så kallade flaskhalsavgifterna ska delas ut till de hårdast drabbade i elområde tre och fyra. "Det är bra att Svenska Kraftnät kommer med ett konkret förslag som avlastar de som drabbats hårdast av elpriserna fram till oktober 2022. Men det stillar inte oron över vinterns verksamhet", säger LRFs expert Lars-Erik Lundkvist.
Flera grönsaksodlare har slutat eller skjutit upp sin vinterodling på grund av de höga elpriserna.

- Naturligtvis finns det kvar en stor oro för höga elpriser även under kommande vintermånader för företagare i jordbruket och växthusnäringen. Det är därför viktigt att nära följa utvecklingen och ha en beredskap för ytterligare åtgärder. Vi räknar även med att regeringen och berörda myndigheter tar fram ett system som leder till snabb utbetalning av pengarna.. Det är viktigt för att vi ska säkra den svenska livsmedelsproduktionen under vinterhalvåret, säger Lars-Erik Lundkvist.

Pressinbjudan 13 maj - Arbetskraftsinvandringens påverkan på lantbruket10.5.2024 12:35:00 CEST | Pressinbjudan

Lantbruket är i stort behov av rätt kompetens, året runt. Med stärkt livsmedelsberedskap och kommande uppdatering av livsmedelsstrategin behöver lantbruket öka produktionen ytterligare. Men lantbruket möter flera utmaningar, där kompetensbristen är central. I LRFs kommande remissvar till utredningen ”Nya regler för arbetskraftsinvandring” lyfter LRF vilka lösningar på lantbrukets kompetensutmaning bonden behöver idag och framtiden. Ta del av lösningarna på LRF presswebbinarium redan på måndag, den 13 maj.

Oskar Magnusson ny chef för Näringspolitisk analys på LRF8.5.2024 11:32:59 CEST | Pressmeddelande

Oskar Magnusson tillträder som ny chef för enheten Näringspolitisk analys. Oskar har lång politisk erfarenhet både på nationell nivå som europeisk nivå, bland annat som statssekreterare för den tidigare landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg, olika roller i Regeringskansliet samt från Europaparlamentet. Närmast kommer Oskar från en tjänst som Director på Paues Åberg Communications.