BranäsgruppenBranäsgruppenBranäsgruppen

Branäsgruppen ger unga en fot in i arbetslivet: "Här har jag möjligheten att växa enormt"

Branäsgruppen är mitt uppe i rekryteringsprocessen inför kommande vinter och söker personal till både Kungsberget och Branäs. Företaget är en uppskattad arbetsgivare som ger unga en fot in i arbetslivet.
– Här har jag möjligheten att växa enormt i min arbetsroll och företaget ger mig ett stort förtroende, vilket har resulterat i att jag har tagit ett stort kliv i karriären, säger Wilma Dahlgren som idag arbetar som restaurangchef i Branäs.

Victoria Larsson, till vänster, började som säsongare i Branäs 2011 och är idag affärsområdeschef för handel och hyra på Branäsgruppens huvudkontor.

Rekryteringsprocessen är i full gång för Branäsgruppen som till vintern söker personal till båda sina anläggningar, Kungsberget och Branäs. Totalt ska över 500 personer anställas och bland jobben efterfrågas allt från kockar och pistmaskinsförare till liftvärdar, snöläggare och skiduthyrare.

I Branäs är genomsnittsåldern hos säsongsarbetarna 24 år och i Kungsberget 27 år. Branäsgruppen är därmed en populär arbetsgivare som ger unga en fot in i arbetslivet. Av företagets totalt 103 fastanställda har drygt hälften av dessa startat sin karriär som säsongare.

Branäsgruppen låter unga växa

En av de som startade sin karriär inom Branäsgruppen för att därefter klättra inom företaget är Wilma Dahlgren som idag arbetar som restaurangchef i Branäs.

– Jag gjorde min första säsong 2019/2020 på Ladans Restaurang. Min tanke var att bara göra en säsong, men jag kom tillbaka redan året därpå, jag kunde inte hålla mig borta. Idag är jag helårsanställd som restaurangchef i Branäs by och jag trivs superbra, säger Wilma Dahlgren.

– Det bästa med Branäsgruppen är att de tror på sina anställda. Jag är 24 år, många andra arbetsgivare tycker det är en ung ålder för att ta den rollen och det ansvaret jag har idag. Här har jag möjligheten att växa enormt i min arbetsroll och företaget ger mig ett stort förtroende, vilket har resulterat i att jag har tagit ett stort kliv i karriären tidigt.

Personalen trivs och kommer tillbaka

Av alla säsongsmedarbetare väljer ungefär hälften att komma tillbaka, vilket är ett gott kvitto åt Branäsgruppen som arbetsgivare.

Victoria Larsson startade sin karriär inom Branäsgruppen redan 2011 som säsongsmedarbetare och jobbar idag året runt som affärsområdeschef för handel och hyra på Branäsgruppens huvudkontor.

– Jag arbetar med något jag brinner för och ser det som en lyx att jag under så många år har fått möjligheten att leva och jobba med en produkt som andra kallar semester. Service och utveckling av verksamheter är kul och ingen dag är den andra lik, säger Victoria Larsson.

Förutom att säsongsjobben är en språngbräda in i arbetslivet så är det många som uppskattar att det går att kombinera ett stort skidintresse med ett meriterande arbete och samtidigt ha fantastiskt roligt och träffa massor av nya vänner på jobbet.

– Att jobba på en säsongsanläggning som Branäs eller Kungsberget är fantastiskt, stämningen är positiv, glad och peppande. Efter en säsong har man en lång lista med nya erfarenheter att ta med sig i framtiden, både inom arbetslivet och på det personliga planet. Man får minnen och vänner för livet, avslutar Victoria Larsson.

Sista ansökningsdatum för säsongsstjänsterna i Branäs och Kungsberget är 3 september.