Branscherna med högst och lägst ingångslöner

Akavias årliga löneenkät bland sina medlemmar visar att ingångslönerna för akademiker kan skilja sig stort mellan olika branscher. I topp hamnar myndigheter inom utbildning och tjänsteföretag. Revision och domstolar placerar sig i botten.

Akavias lönestatistik uppdateras årligen med hjälp av en löneenkät som hjälper medlemmarna att förhandla fram rätt lön. Bland de 46 000 ekonomer, jurister, samhällsvetare, personalvetare, it-akademiker och kommunikatörer som deltagit i senaste enkäten ingår många som är nya på arbetsmarknaden och som svarat på frågan om ingångslön.

Här framgår att det kan skilja stort beroende på vilken bransch som medlemmarna arbetar inom. I topp bland ingångslöner placerar sig offentliga verksamheter inom utbildning (35 400 kronor) och tjänsteföretag (35 000). Lägst ingångslöner noterar domstolsväsendet (29 100) och revision (30 400).

Att vissa branscher har högre respektive lägre ingångslöner kan enligt Akavias löneexpert Caroline Lindeberg ha flera förklaringar.

– Vissa verksamheter arbetar i en miljö där konkurrensen om kompetent arbetskraft är stor. Det driver i sin tur upp ingångslönerna. Sedan finns det andra områden med lägre ingångslöner dit många söker sig för att lära sig och sedan förhoppningsvis öka i lön på sikt. Revisionsbranschen och domstolsväsendet är två exempel.

För att medlemmar som är nya på arbetsmarknaden ska hamna rätt från början uppdaterar Akavia löpande sina rekommenderade ingångslöner och som utgår från svaren i löneenkäten. Högst rekommenderad ingångslön för 2023 har it-akademiker (36 500), följt av ekonomer (35 000), jurister (35 000), samhällsvetare (34 500), personalvetare (34 000) och kommunikatörer (32 400).

– Ingångslönerna som vi rekommenderar ska ses som riktmärken och kan som sagt skilja sig åt beroende på bransch men även utifrån geografiskt läge, tidigare erfarenhet och yrkesroll. Det är mycket viktigt att man hamnar rätt från början då det kan vara svårt att ta igen senare, säger, säger Caroline Lindeberg.

Ingångslöner i olika branscher (median 2022)

Median ingångslön

Samhällsvetare: 34 500

Personalvetare: 34 000

Kommunikatörer: 32 400

Caroline Lindeberg, löneexpert på Akavia (foto: Åsa Hafmar)

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.