Brons till Anna Bernholm i comebacken efter skadan

Anna Bernholm är tillbaka med besked i comebacken efter knäskadan hon ådrog sig i februari förra året. Under dagens Grand Slam i Kazan, Ryssland, kammade OS-klara Bernholm hem bronsmedaljen i 70-kilosklassen efter ett överraskande drag i bronsmatchen. Ett viktigt formbesked inför OS-uppladdningen. I morgon tävlar Marcus Nyman (-90 kg) och Joakim Dvärby (-100 kg).

Anna Bernholm (blått) vinner brons vid Grand Slam i Kazan efter att bland annat ha slagit ut juniorvärldsmästaren från 2018, Alice Bellandi från Italien. Foto: Emanuele Feliciantonio.

-       Anna visade i samtliga sina matcher att hon fortfarande håller samma nivå som innan knäskadan. Hennes knä funkade bra och hennes prestationer på mattan lovade gott och belönades i dag med en medalj. Ett starkt formbesked som blir viktigt att ha med sig in i slutförberedelserna mot OS i Tokyo, säger landslagschef Robert Eriksson.

Det har gått mer än ett år sedan Anna Bernholm stod på tävlingsmattan. Det var i februari 2020 som hon skadade knät under Grand Slam-tävlingen i Paris, med ett drygt år av rehabilitering som följd. Idag var hon tillbaka igen och visade att hon fortfarande är att räkna med till OS.

Anna Bernholms väg till bronset

Anna Bernholm inledde tävlingen något försiktigt i sin första match mot juniorvärldsmästaren från 2015, ungerskan Szabina Gercsak. Tre minuter in i matchen lyckades tillslut Bernholm kasta Gercsak fick wasa-ari (poäng), ett resultat som stod sig matchen ut. Vinsten gjorde Bernholm klar för kvartsfinal.

I kvartsfinalen mot EM-trean Madina Taimazova från Ryssland klev Bernholm in med ett större självförtroende. Efter en intensiv match med flera fina attacker från Bernholm lyckades ändå Taimazova tillslut kasta Bernholm med ett handkast som gav ippon (full poäng) och matchen var avgjord. Förlusten innebar återkval för Bernholm, med chans att ta sig till bronsmatch.

I återkvalet stod juniorvärldsmästaren från 2018, Alice Bellandi från Italien, för motståndet. Det blev en intensiv match där Bellandi tog första poängen, waza-ari, genom att kasta Bernholm. Bernholm kom igen med en fasthållning som gav wasa-ari (poäng), och det stod därmed lika och matchen gick till golden score. Där fortsatte Bernholm att imponera med en intensiv och utmanande judo. Knappa minuten in i golden score lyckades Bernholm få tag på Bellandis arm och italienskan var chanslös i Bernholms armlås.

Bronsmatchen mot panamerikanska mästaren Maria Portela från Brasilien blev en taktisk match där båda hade svårt att komma till bra lägen, vilket ledde till de tävlande drog på sig två varningar vardera. Med bara sekunder kvar av ordinarie tid gjorde Bernholm ett kastförsök som Portela försvarade sig mot genom att gå ner på knä. Bernholm tittade uppfordrande på domaren om att en sista varning för passivitet skulle delas ut men utan reaktion. En kvicktänkt Bernholm drog då nytta av den korta stunden av passivitet som uppstod och kastade den oförberedda brasilianskan i mattan. Ett drag som totalt överraskade motståndaren och gav Bernholm bronsmedaljen.

Segern innebar brons till Anna Bernholm i den första tävlingen efter skadan - ett viktigt formbesked inför OS-uppladdningen!

Tommy Macias och Robin Pacek

För både Tommy Macias (-73 kg) och Robin Pacek (-81 kg) tog tävlingen slut tidigt trots bra och intensiv judo.

Robin Pacek inledde tävlingen lovande och vann den första matchen mot den tidigare världsmästaren Alexander Wieczerzak, genom att två gånger kasta motståndaren och fick wasa-ari. I den andra matchen fortsatte Pacek med flera fina attackförsök. Matchen gick till golden score där motståndaren till slut lyckades kontra Paceks attack och kastade vilket gav ippon.

Tommy Macias hade en händelserik första match med flera fina attackförsök, vilket tvingade motståndaren att dra på sig två varningar. Matchen gick till golden score där Marcias fortsatte att attackera, men tillslut besegrades när motståndaren lyckades kontra Macias kastförsök.

Svenskarnas tävlingstider fredag 7 maj

I morgon tävlar Marcus Nyman (-90 kg) och Joakim Dväby (-100 kg).

10.00 Grundomgång, semifinaler och återkval.
16.00 Bronsmatcher och finaler.

Tävlingen går att följa live på https://live.ijf.org/.

Återstående tävlingar i OS-kvalet

6-13 juni, VM, Budapest

Anna Bernholm efter segern i bronsmatchen. Foto: Emanuele Feliciantonio.
Anna Bernholm och Robert Eriksson, Grand Slam Kazan 2021. Foto: Privat.

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

VM-brons till Marcus Nyman10.6.2021 18:21:09 CEST | Pressmeddelande

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

VM-silver till Tommy Macias8.6.2021 18:53:08 CEST | Pressmeddelande

Det går inte att ha en bättre uppladdning inför OS i Tokyo än den Tommy Macias hade idag i Budapest. Det var 35 år sedan vi hade en svensk i VM-final och nu var det äntligen dags igen, och det för Tommy Macias i -73 kg. Macias har imponerat stort och tillhört den absoluta världseliten i flera år med många stora segrar inklusive ett EM-guld 2019. Idag blev det äntligen en VM-final och Macias första VM-medalj – ett silver.