Bronsmatch för Marcus Nyman

Efter totalt fyra ippon-segrar (full poäng) fick Marcus Nyman ändå nöja sig med en match om bronsmedaljen i -90 kg på Grand Prix i Tel Aviv. Elva månader efter comebacken innebar det ytterligare poäng i OS-kvalet där han idag är kvalificerad med marginal.

Marcus Nyman, foto Alf Tornberg

Rutinerade Marcus Nyman inledde dagen med att möta tre stora talanger från i nu nämnd ordning Österrike, Sydkorea och Israel, som alla fick ge sig nere i mattan. Alla tre matcher slutade med fasthållning och ippon (fullpoäng) för Nyman.

Kvartsfinalen mot andraseedade Mikail Ozerler, Turkiet, dominerar Nyman. Ozerler drar på sig två shido och kunde mycket väl ha fått en tredje (varningar där tre stycken innebär diskvalificering). Med en halvminut kvar är Nyman ytterst nära nere i mattan. I matchens allra sista sekund avgör Ozerler med ett kast för waza-ari (halv poäng).

Ozerler slutade som silvermedaljör medan Nyman siktade in sig på bronsmedalj. I återkvalsmatchen mot nederländske Jesper Smink var återigen Nyman den dominante och det slutade med en fasthållning för ippon.

Bronsmatchen gick mot brasilianske Rafael Macedo som briljerade och med 41 sekunder kvar kom det avgörande kastet, ippon och bronsmedalj till Macedo. Nyman därmed 5:a.

Marcus Nyman, foto Alf Tornberg

Världsstjärnejudo av Tommy Macias räckte inte till medalj22.2.2020 22:30:30 CETPressmeddelande

När Tommy Macias är i form är han sevärd som få på judomattan, det går fort, det är tekniskt och fantasifullt både stående och nere i mattan. Andraseedade Macias levde idag upp till förväntningarna när han tog sig till semifinal i dagens Grand Slam i Düsseldorf med idel ippon-segrar (full poäng) i -73 kg. Där väntade en av judons superstjärnor, den regerande olympiske mästaren och världsmästaren Shohei Ono, Japan, som inte har förlorat en internationell match sedan 2014. Vilken match det blev…till slut med 54 sekunder kvar blev dock Ono för svår, ippon på kast och Macias fick nöja sig med bronsmatch.