Brutal Brewing lanserar revolutionerande folköl

Med sin senaste nyhet Taste-A-Lot lanserar nu Brutal Brewing en helt ny typ av öl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom 2,8-segmentet

Intresset för lågalkoholhaltig dryck har under de senaste åren vuxit sig allt starkare hos såväl konsumenter som tillverkare. Samtidigt har trenden för folköl varit vikande, framförallt till förmån för det snabbt växande och allt populärare alkoholfria ölsegmentet. En utveckling som har gjort att 2,8-segmentet mer eller mindre har stannat upp både vad gäller produktutveckling och breddning.

– Vi startade det här projektet för ett par år sedan för att vi ville blåsa nytt liv i folkölskategorin genom att erbjuda konsumenterna ett fullvärdigt öl med god smak, låg alkoholhalt och högkvalitativ känsla. Ett öl att njuta av tillsammans med mat eller för att bara unna sig i stunden, säger Sofia Andersson, produktchef på Brutal Brewing.

Lösningen visade sig finnas i Brutal Brewings bryggmästares hantverkskunnande och en helt ny bryggteknik när det kommer till framställande av lågalkoholhaltig öl.

– Taste-A-Lot framställs genom en unik metod där ett starköl har kombinerats med en alkoholfri brygd. Ett starköl har en mycket mer komplex smakprofil än ett folköl just på grund av att man måste mata jästen med mer råvaror för att få upp alkoholstyrkan. Smakprofilerna från malten och humlen får utvecklas betydligt mer. Det kombineras sedan med en alkoholfri brygd för att nå rätt alkoholhalt. Den här tekniken skapar en kombination av två fullt utvecklade brygder som därigenom har avsevärt större fyllighet och komplexitet än en vanlig folköl.

Taste-A-Lot lanseras i dagligvaruhandeln vecka 36 som Hoppy Lager, Pilsner och IPA. För mer detaljerad information om brygderna se nedan eller kontakta Sofia Andersson per mail via sofia.andersson@spendrups.se.

Taste-A-Lot Hoppy Lager 2,7 %
Ljus och modern humlearomatisk lager utmärker sig med sin ljusgula färg, aromatiska och balanserade beska och sin utpräglat törstsläckande karaktär. En riktigt ”humlebomb” bestående av humlesorterna Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot som var och en bidrar till den spännande helheten av tropiska frukter och citrustoner. Trevlig maltkropp från Pilsner-, Münchener -och karamellmalt.

Färg: Ljusgul
Doft:  Kraftig och frisk humleblommig doft med tydliga inslag av citrus
Smak:  Balanserad maltkropp, humleblommig med markerad beska
Malt: Pilsner-, Münchener- och karamellmalt
Humle:  Herkules, Mosaic, Galaxy, Centennial, Olicana, Simcoe och Eukanot

Riktvärden
Stamvörtstyrka: ca 11
Alkohol % Vol: 2,7
Färg: ca 7
Beska: ca 30

Taste-A-Lot IPA 2,7 %
Ett öl med trevlig maltkropp bestående av Pilsnermalt och olika typer av karamellmalt, som tillsammans bidrar till ett brett spektrum av maltens olika karaktärsdrag och ger en härligt karamelliserad, bärnstensfärgad öl. Maltbasen toppas med aromer från Cascade, Amarillo- samt Galaxyhumle: grapefrukt, melon, citrus och en lätt blommighet – allt fint balanserat med en markerad beska.

Färg: Bärnsten
Doft: Kraftig humlearomatisk med fruktigt inslag citrus, grape och aningen blommig.
Smak: Maltig med en markerad humlebeska och angenäm humlearom med inslag av citrus, grape, passionsfrukt.
Malt: Pilsner, mörk karamellmalt, Caraaroma, Crystal malt
Humle:Herkules, Amarillo, Cascade och Galaxy

Riktvärden
Stamvörtstyrka: 9,5
Alkohol vol %: 2,7
Färg: 38
Humlebeska: 30

Taste-A-Lot Pilsner 2,7 %

Ett öl som till karaktären är mer än en klassisk pilsner; ett lageröl där maltmixen är väl avvägd mellan Pilsner- och Münchenermalt, vilket bidrar till en trevlig kropp och maltarom med en balanserad fyllighet, låg sötma. Klassiska humlesorter ger en balanserad beska och en lätt humlearomatisk doft.

Färg: Gul
Doft: Maltigt med inslag av en lätt humleblommighet
Smak: Balanserad fyllighet med låg sötma, medelstor kropp med en viss beska
Malt: Münchener och Pilsner
Humle: Herkules, Perle

Riktvärden:
Stamvörtstyrka: ca 12
Alkohol % Vol: 2,7
Färg:  ca 10
Beska: 30

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.