Bryggare världen över: Framtidens öl präglas av fokus på smaknyanser och låg alkoholhalt

8.3.2017 10:03 | Spendrups Bryggeri AB

De senaste åren har ölvärlden dominerats av alkoholstinna öl med kraftiga smaker. Men enligt bryggarna själva kan vi framöver vänta oss ett större fokus på smaknyanser och att intresset för öl med en låg alkoholhalt fortsätter att växa. Det visar rapporten State of Beer, som Spendrups har tagit fram genom att intervjua bryggare och bryggmästare i 14 länder. Rapporten speglar ölens status i avseenden som smak, alkoholhalt, ingredienser, paketering samt bryggningsfilosofi, och ger en fingervisning om kommande öltrender.

Aldrig tidigare har vi sett en motsvarande blandning av ölstilar som nu. På Systembolaget finns det idag närmare 2 500 varumärken, vilket kan jämföras med 24 stycken 1970. Det nutida öllandskapet präglas av experimentlust, där många bryggerier tar fram kraftiga öl med smak av allt från morot till marshmallows. Bland bryggarna själva finns det dock en stolthet i att göra så rena och naturliga öl som möjligt. Om bryggarna fick ta fram en öl helt utifrån egna preferenser svarar majoriteten att de inte skulle vilja tillsätta någonting alls. Dessutom uppger nästan sex av tio bryggare att de kommer fokusera mindre på smakexplosioner och mer på smaknyanser framöver.

- Öllandskapet är i ständig förändring och arbetet med State of Beer inleddes just för att vi ville veta mer om hur bryggare runt om i världen ser på nutidens och framtidens öl. Det senaste decenniet tycks det inom ölvärlden ha rått ett slags ”ju mer och intensivare smak desto bättre”-anda men vi börjar nu se att större fokus läggs på smaknyanser, säger Leif Börjesson, marknadsdirektör på Spendrups.

Öl med låg alkoholhalt är här för att stanna

State of Beer visar att vi kommer att se mer alkoholsvag öl framöver. Två tredjedelar av bryggarna tror att intresset för öl med lägre alkoholhalt kommer att öka, och över hälften av bryggarna planerar själva att brygga mer öl med lägre alkoholhalt.

- Traditionellt har en viss alkoholhalt ansetts vara en förutsättning för att kunna göra smakrik öl men det är en föreställning som nu utmanas. Bland bryggerier har det börjat ses som ett kvalitetssignum att kunna ta fram alkoholsvag men smakrik öl och inom en snar framtid kan vi räkna med att ölkonsumenter inte kommer att vilja kompromissa med smakupplevelsen vid val av lågalkoholhaltiga alternativ, säger Richard Bengtsson, bryggmästaren på Spendrups.

Nästan hälften av bryggarna uppger att IPA är den mest populära ölsorten bland deras konsumenter. Om bryggarna blickar framåt tror lite mer än hälften att Weissbier/Wit kommer att öka i popularitet. Bland de bryggare som har varit en kort tid i branschen, i mindre än tio år, tror nästan dubbelt så många att sura öl kommer att öka i popularitet, jämfört med de som varit i branschen i över tio år.

Läs State of Beer 2017 på www.stateofbeer.se

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Börjesson, marknadsdirektör Spendrups, leif.borjesson@spendrups.se +46 (0)8-672 77 00

Om Spendrups
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Om bryggpanelen
Bryggpanelen består av 75 personer från 14 länder. De flesta kommer från Tyskland, Sverige och Storbritannien men även bryggerier från USA, Turkiet, Spanien, Färöarna och Venezuela är representerade. En majoritet arbetar på bryggerier som tillverkar upp till 50 000 hektoliter och är antingen bryggmästare, bryggare eller har en ledande position inom bryggeriet. Bryggarna intervjuades genom att svara på en kvantitativ undersökning via e-post. Utöver Bryggarpanelen har även åtta experter, varav fem ölexperter, djupintervjuats om framtidens öl.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.