Spendrups Bryggeri AB

Bryggare världen över: Framtidens öl präglas av fokus på smaknyanser och låg alkoholhalt

Dela
De senaste åren har ölvärlden dominerats av alkoholstinna öl med kraftiga smaker. Men enligt bryggarna själva kan vi framöver vänta oss ett större fokus på smaknyanser och att intresset för öl med en låg alkoholhalt fortsätter att växa. Det visar rapporten State of Beer, som Spendrups har tagit fram genom att intervjua bryggare och bryggmästare i 14 länder. Rapporten speglar ölens status i avseenden som smak, alkoholhalt, ingredienser, paketering samt bryggningsfilosofi, och ger en fingervisning om kommande öltrender.

Aldrig tidigare har vi sett en motsvarande blandning av ölstilar som nu. På Systembolaget finns det idag närmare 2 500 varumärken, vilket kan jämföras med 24 stycken 1970. Det nutida öllandskapet präglas av experimentlust, där många bryggerier tar fram kraftiga öl med smak av allt från morot till marshmallows. Bland bryggarna själva finns det dock en stolthet i att göra så rena och naturliga öl som möjligt. Om bryggarna fick ta fram en öl helt utifrån egna preferenser svarar majoriteten att de inte skulle vilja tillsätta någonting alls. Dessutom uppger nästan sex av tio bryggare att de kommer fokusera mindre på smakexplosioner och mer på smaknyanser framöver.

- Öllandskapet är i ständig förändring och arbetet med State of Beer inleddes just för att vi ville veta mer om hur bryggare runt om i världen ser på nutidens och framtidens öl. Det senaste decenniet tycks det inom ölvärlden ha rått ett slags ”ju mer och intensivare smak desto bättre”-anda men vi börjar nu se att större fokus läggs på smaknyanser, säger Leif Börjesson, marknadsdirektör på Spendrups.

Öl med låg alkoholhalt är här för att stanna

State of Beer visar att vi kommer att se mer alkoholsvag öl framöver. Två tredjedelar av bryggarna tror att intresset för öl med lägre alkoholhalt kommer att öka, och över hälften av bryggarna planerar själva att brygga mer öl med lägre alkoholhalt.

- Traditionellt har en viss alkoholhalt ansetts vara en förutsättning för att kunna göra smakrik öl men det är en föreställning som nu utmanas. Bland bryggerier har det börjat ses som ett kvalitetssignum att kunna ta fram alkoholsvag men smakrik öl och inom en snar framtid kan vi räkna med att ölkonsumenter inte kommer att vilja kompromissa med smakupplevelsen vid val av lågalkoholhaltiga alternativ, säger Richard Bengtsson, bryggmästaren på Spendrups.

Nästan hälften av bryggarna uppger att IPA är den mest populära ölsorten bland deras konsumenter. Om bryggarna blickar framåt tror lite mer än hälften att Weissbier/Wit kommer att öka i popularitet. Bland de bryggare som har varit en kort tid i branschen, i mindre än tio år, tror nästan dubbelt så många att sura öl kommer att öka i popularitet, jämfört med de som varit i branschen i över tio år.

Läs State of Beer 2017 på www.stateofbeer.se

För mer information, vänligen kontakta:

Leif Börjesson, marknadsdirektör Spendrups, leif.borjesson@spendrups.se +46 (0)8-672 77 00

Om Spendrups 
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Om bryggpanelen 
Bryggpanelen består av 75 personer från 14 länder. De flesta kommer från Tyskland, Sverige och Storbritannien men även bryggerier från USA, Turkiet, Spanien, Färöarna och Venezuela är representerade. En majoritet arbetar på bryggerier som tillverkar upp till 50 000 hektoliter och är antingen bryggmästare, bryggare eller har en ledande position inom bryggeriet. Bryggarna intervjuades genom att svara på en kvantitativ undersökning via e-post. Utöver Bryggarpanelen har även åtta experter, varav fem ölexperter, djupintervjuats om framtidens öl. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye