Busstrafiken i Sjuhärad och på Öckerö upphandlad

Västtrafik har upphandlat busstrafiken i Sjuhärad och på Öckerö. Det blir Sandarna Transporter och Nobina Sverige AB som får köra trafiken för Västtrafik de kommande elva åren. Det sammanlagda avtalsvärdena uppgår till 250 miljoner kronor per år.

Det blir Sandarna Transporter och Nobina som får köra trafiken för Västtrafik de kommande elva åren. Foto: Thomas Harrysson

Nu är Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Sjuhärad och på Öckerö klar. Upphandlingen består av fem olika trafikuppdrag: Ulricehamn, Tranemo/Svenljunga, Mark, Bollebygd och Öckerö.

I Ulricehamn, Tranemo/Svenljunga samt på Öckerö kommer Sandarna Transporter att köra busstrafiken. I Mark och Bollebygd var det Nobina som lämnade det mest fördelaktiga anbudet.

– Det är glädjande att avtalen är i hamn. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla trafiken för våra resenärer tillsammans med våra partners Sandarna Transporter och Nobina, säger Attila Ungvari, affärschef buss stad på Västtrafik.

Avtalen omfattar totalt 170 bussar, varav samtliga kommer vara helt nya från trafikstart.

Elbussar på Öckerö

På Öckerö innebär det nya avtalet att en ny lokallinje kommer börja köra på öarna med elbussar. Det blir totalt fem nya elbussar som Sandarna Transporter kommer att köra i trafik.

– Att vi nu elektrifierar lokaltrafiken på Öckerö är en viktig satsning. Förutom att vara utsläppsfria så minskar elbussarna bullernivåerna rejält vilket är bra både för förare och resenärer, men även för närboende, säger Attila Ungvari.

Det rör sig om två trafikstarter i Tranemo/Svenljunga, Kinna och Bollebygd. Några av linjerna i dessa områden kommer starta juni 2020 och resterande i december 2020. På Öckerö och i Ulricehamn startar trafiken i december 2020.

Avtalen gäller elva år framöver, till år 2031. Värdet på avtalen uppgår till 250 miljoner kronor per år.

Attila Ungvari, affärschef buss stad på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson AB

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.