Byggstart för Järfällahus Riddaren i mars 2018

Upphandlingen är färdig och tidsplanen är klar för byggandet av Riddaren, Järfällahus första helt nya hus på flera år. I mars 2018 beräknar vi att kunna sätta spaden i jorden.
Riddaren

Järfällahus har fått i uppdrag av ägaren, Järfälla kommun, att komma upp i en byggtakt på 300 nya bostäder om året. Nu närmar sig alltså byggstarten för det första stora byggprojektet: huset Riddaren. I mars 2018 tas första spadtaget på platsen nära Riddarparken i centrala Jakobsberg. Det blir startskottet för det omfattande bostadsbyggande som Järfällahus planerar under de kommande åren.

-  Upphandlingen är nu klar, säger Magnus Asp, affärsområdeschef nybyggnad på Järfällahus. Den 6 december tecknade vi kontrakt med byggföretaget JSB, John Svensson Byggnadsfirma AB.

I mars 2018 kan JSB börja bygga. Drygt två år senare, i juli 2020, är de första lägenheterna klara för inflyttning. Under den sista etappen bygger vi dessutom en förskola med fyra avdelningar. Inflyttningen i bostäderna sker sedan i etapper, ett trapphus i taget. Om tidsplanen håller är huset helt inflyttat i oktober 2020.

-  Det är glädjande att Järfällahus snart kan börja uppfylla sitt uppdrag om att förse kommunen med fler bostäder, säger Håkan Berg, tillförordnad VD. Riddaren får ett attraktivt läge nära Jakobsbergs centrum med buss- och pendeltågstation samtidigt som det finns gott om grönytor runt omkring. Under de närmaste åren planerar vi att starta ytterligare en rad byggprojekt i olika delar av kommunen.

Fakta om Riddaren:

• Plats: Centrala Jakobsberg nära Riddarparken.
  • 4-8 våningar.
  • 132 lägenheter.
  • 82 enrummare, 33 tvårummare, 17 trerummare.
  • Sammanlagt 5 401 m2 boyta.
  • En förskola i markplan.
  • Två lokaler i markplan.
  • Garage i källare.

Tidsplan:

• Mars 2018 - Byggstart.
  • Början av 2020 - Start för uthyrning.
  • Juli 2020 - De första lägenheterna beräknas vara klara.
  • Från juli 2020 - Inflyttning i etapper.