Byggstart för Järfällahus Riddaren i mars 2018

Upphandlingen är färdig och tidsplanen är klar för byggandet av Riddaren, Järfällahus första helt nya hus på flera år. I mars 2018 beräknar vi att kunna sätta spaden i jorden.

Riddaren

Järfällahus har fått i uppdrag av ägaren, Järfälla kommun, att komma upp i en byggtakt på 300 nya bostäder om året. Nu närmar sig alltså byggstarten för det första stora byggprojektet: huset Riddaren. I mars 2018 tas första spadtaget på platsen nära Riddarparken i centrala Jakobsberg. Det blir startskottet för det omfattande bostadsbyggande som Järfällahus planerar under de kommande åren.

-  Upphandlingen är nu klar, säger Magnus Asp, affärsområdeschef nybyggnad på Järfällahus. Den 6 december tecknade vi kontrakt med byggföretaget JSB, John Svensson Byggnadsfirma AB.

I mars 2018 kan JSB börja bygga. Drygt två år senare, i juli 2020, är de första lägenheterna klara för inflyttning. Under den sista etappen bygger vi dessutom en förskola med fyra avdelningar. Inflyttningen i bostäderna sker sedan i etapper, ett trapphus i taget. Om tidsplanen håller är huset helt inflyttat i oktober 2020.

-  Det är glädjande att Järfällahus snart kan börja uppfylla sitt uppdrag om att förse kommunen med fler bostäder, säger Håkan Berg, tillförordnad VD. Riddaren får ett attraktivt läge nära Jakobsbergs centrum med buss- och pendeltågstation samtidigt som det finns gott om grönytor runt omkring. Under de närmaste åren planerar vi att starta ytterligare en rad byggprojekt i olika delar av kommunen.

Fakta om Riddaren:

• Plats: Centrala Jakobsberg nära Riddarparken.
  • 4-8 våningar.
  • 132 lägenheter.
  • 82 enrummare, 33 tvårummare, 17 trerummare.
  • Sammanlagt 5 401 m2 boyta.
  • En förskola i markplan.
  • Två lokaler i markplan.
  • Garage i källare.

Tidsplan:

• Mars 2018 - Byggstart.
  • Början av 2020 - Start för uthyrning.
  • Juli 2020 - De första lägenheterna beräknas vara klara.
  • Från juli 2020 - Inflyttning i etapper.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc

Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov – start för flerårigt projekt31.3.2017 10:27Pressmeddelande

Nu kavlar Järfällahus upp ärmarna och startar ett femårigt projekt med ett flertal olika hållbarhetsåtgärder för bostadsområdet Tallbohov. Stort projekt för stort område Tallbohov är ett av Järfällahus största bostadsområden och ett område av miljonprogramskaraktär. Husen har nått en ålder då de behöver omfattande åtgärder för att kunna fortsätta att fungera på ett hållbart sätt. Därför satsar Järfällahus nu på ett stort projekt för hela Tallbohov under de kommande åren. Målet är hållbarhet Målet är hållbarhet: att husen håller även i fortsättningen, att hyresgästerna får en tryggare, behagligare och attraktivare boendemiljö samt att vi ser till att våra hus uppfyller de krav på miljömässig hållbarhet som ställs idag. Därför kallar vi projektet Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov. Åtgärderna delas upp i två övergripande delar: 1.Teknisk och miljömässig hållbarhet Målet är ett bättre inomhusklimat, bättre energianvändning och att förlänga husens hållbarhet över tid. För att uppnå detta ko