Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.
Ett spadtag för framtidens handel - Dan Kolmodin, Eva Ahlin, Jonas Strömvall, Thomas Brattlöw, Johan Augustsson

Lidl Sverige har länge haft ambitionen att öppna en butik på Gotland, och i augusti 2017 beslutades att kedjan skulle etablera den efterlängtade butiken på Skarphällsgatan 3 och 5 i Visby. Butiken, som får en försäljningsyta på 1 300 kvadratmeter, blir inte bara Gotlands första Lidl, utan även pilotprojekt för NollCO2. Målet med certifieringen är att butiken ska ha ett nollutsläpp av koldioxid under hela sin livstid, från ritbordet till rivning.

- Som den globala aktör Lidl är vet vi att både små och stora förändringar i vår verksamhet gör skillnad och vi jobbar därför kontinuerligt med hållbar utveckling. Med det här projektet vill vi vara pionjärer och visa att det går att bedriva verksamhet med ett netto-noll-utsläpp, säger Annika Skogvik, tf hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Ett NollC02-projekt kräver ett helhetstänk genom hela processen där beställare, arkitekt och byggentreprenör samarbetar tätt. Med uträkningar och väl genomtänkta val av material, isolering, energisystem och mycket mer kan miljöpåverkan reduceras avsevärt. Utöver val av material handlar det även om hur byggprocessen går till samt butikens fortsatta verksamhet.

- Butiken i Visby är utvecklad på detaljnivå i ett mycket nära samarbete mellan alla inblandade aktörer. Vi har studerat planerna noga för att identifiera möjligheter till energibesparing och miljöomtanke även när butiken står färdig. Till exempel kommer det finnas såväl energisnål belysning, solcellsanläggning och växtlighet på butikens tak som eko-zoner för insekter och fåglar samt laddstationer för elbilar och cyklar, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

NollCO2-certifieringen är framtagen som ett viktigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål och är bland de tuffaste i världen. Lidl har under många år arbetat för att begränsa klimatpåverkan i sin verksamhet och har bland annat mottagit högsta betyg för tre av sina senaste butiker enligt den världsledande miljöcertifieringen BREEAM. Målsättningen är att samtliga nya Lidl-butiker ska miljöcertifieras samt att livsmedelskedjan ska bidra till branschens klimatomställning.

Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat koldioxidutsläppen, detta trots en mycket hög expansionstakt med nio nya butiker bara under verksamhetsåret 2018.

Eva Ahlin, Byggnadsnämndens Ordf. Gotland. Dan Kolmodin, VD Arriba. Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Lidl Visby
Lidl Visby