Claes-Göran Hederström i Bingolotto

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.

CLAES GÖRAN HEDERSTRÖM

Danderyd-sonen Claes-Göran Hederström gjorde sig för första gången till känna inför den svenska publiken när han 1967 TV-debuterade i programmet "Minishow", tillsammans med Mona Wessman och Nina Lizell. Programmet blev snabbt en succé, vilket för Claes-Göran innebar att ett frö hade såtts. Ett frö som sedermera skulle visa sig blomma upp, i sin fulla prakt, redan året därpå.

MELODIFESTIVALEN

1968 valde Claes-Göran att ställa upp i Melodifestivalen för första gången, med en tonsättning som har ekat i etern sedan dess. Vi pratar såklart den eviga klassikern "Det börjar verka kärlek, banne mej"! Det blev såklart en seger i Melodifestivalen och låten belönades ytterligare med en förstaplats på såväl Svensktoppen som Kvällstoppen, under våren samma år. I den internationella finalen av Eurovision Song Contest, som 1968 ägde rum i London, blev det senare en hedersam femteplacering. Låten har, å sin sida, ännu inte klingat av, och förföljer oss gladeligen än idag – ett halvt sekel senare. En odödlig favorit, tillika en del i vad som är den svenska folksjälen.

TOPP-PLACERINGAR PÅ SVENSKTOPPEN OCH FORTSATT FRAMGÅNG

Claes-Göran skördade stora framgångar åren som följde, likaså. Med låtar som "Här ute på landet", "Flickan i fönstret mitt emot", "Den sista valsen", "Historien om en vän" och "Nånting fånigt" har han befäst sin plats på Svensktoppen, om och om igen. Inte färre än 8 gånger totalt, genom åren.

Under 90-talet samverkade Claes-Göran i olika schlagerpaket, med bland andra Pernilla Wahlgren, Charlotte Perrelli, Christer Björkman, Jan Johansen och Magnus Carlsson. Han har också turnerat tillsammans med Sten & Stanley. Utöver Claes-Görans tidiga medverkan i programmet "Minishow", så har han även  huserat i flera större TV-produktioner – däribland "Allsång på skansen".

Söndagen den 13 oktober 2019, kl. 18.00, får vi möjlighet att uppleva Claes-Göran och hans odödliga schlagerklassiker i BingoLotto!