Covid-19 ökar stressen bland statligt anställda

En stor grupp statligt anställda akademiker har arbetsuppgifter som uppstått med anledning av covid-19. Av dessa utför en majoritet även sina ordinarie arbetsuppgifter. Detta har lett till en dramatisk ökning av stressen i arbetet. Det visar en medlemsundersökning från Akavia, som efterlyser åtgärder för att hantera arbetsbelastningen.

– Många statligt anställda har viktiga roller när det handlar om att på olika sätt hantera konsekvenserna av pandemin. Men på många håll är arbetsbelastningen ohållbar. Nu krävs åtgärder för att undvika ohälsa längre fram, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia.

Inte bara de yrkesgrupper som hanterar de direkta konsekvenserna av covid-19 upplever stora påfrestningar. En ny undersökning från Akavia visar att arbetsbelastningen och stressen har ökat på många håll inom staten.

Nära var fjärde arbetar med arbetsuppgifter som uppstått med anledning av krisen. I denna grupp uppger tre av fyra att arbetsbelastningen har ökat. Sex av tio upplever också att stressen i arbetet har ökat. En förklaring till detta är att en hög andel även utför sina ordinarie arbetsuppgifter eller att dessa skjuts på framtiden.

Skillnaden är stor jämfört med de som inte fått nya arbetsuppgifter. I den gruppen upplever nära var tredje att covid-19 har lett till ökad arbetsbelastning, och en något högre andel upplever att stressen har ökat. Sammantaget påverkar pandemin många medarbetares arbetssituation, men de som fått nya arbetsuppgifter påverkas mest.

– Vi ser en risk att en arbetsmiljöskuld håller på att byggas upp, som kan leda till ohälsa längre fram. Genom att sätta in åtgärder redan nu kan detta förhindras och här har cheferna en viktig roll. En viktig insats är att ge de som haft en period av hård arbetsbelastning möjlighet till återhämtning, säger Daniel Lind, chefekonom på Akavia.

Undersökningen gjordes genom ett urval och gick ut till 9757 medlemmar. Urvalet stratifierades utifrån ålder, sektor och profession för att säkerställa att alla dessa grupper skulle få statistisk säkerställda resultat. 2785 personer besvarade enkäten vilken ger en svarsfrekvens på 29%. 790 statligt anställda besvarade enkäten.

Budget för rättsväsendet är inte tillräcklig11.9.2020 13:39:42 CESTPressmeddelande

Som fackförbund är vi oroade över arbetsmiljön för våra medlemmar inom Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar. I budgetpropositionen för 2021 vill regeringen fortsätta arbetet med att stärka rättskedjan genom satsningar på bland annat Polismyndigheten och Kriminalvården. Satsningarna är viktiga och nödvändiga men det är tydligt att regeringen fortfarande inte förstår rättsväsendets stora utmaning.

Ny fackförbundstidning ser dagens ljus29.6.2020 06:46:00 CESTPressmeddelande

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper. Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas. – Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt. Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetsliv

Akavia värvar erfaren journalist25.6.2020 06:53:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Akavia rekryterar Caroline Cederquist, senast presschef inom moderaterna. Hon har mångårig erfarenhet från några av Sveriges största nyhetsredaktioner. På Akavia ska hon ansvara för förbundets pressarbete. – Akavia har som nybildat förbund med 130 000 medlemmar stora möjligheter att ge akademiker en starkare röst i debatten. Jag ser mycket fram emot att vara med och positionera Akavia som en ledande opinionsbildare, säger Caroline Cederquist. Caroline Cederquist har en bred journalistbakgrund och har haft olika roller på några av landets största redaktioner. Hon har bland annat arbetat på DN, SvD och TT. De senaste åren har hon arbetat med press och kommunikation på Polismyndigheten och för Moderaterna. – Akavias pressfunktion har nyckelroll när det handlar om att sätta det nya förbundet på kartan och att ta plats i debatten. Carolines erfarenheter och kunskaper kommer att bidra till att vi kan flytta fram våra positioner, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och