Svea Bank AB (publ)

De dolda utgifterna svenskarna skäms över

Dela
Var tionde svensk döljer utgifter för sin partner. Det visar en ny undersökning från Svea. De främsta anledningarna till att man dolt utgifter är skam och att man inte anser det vara partnerns ensak. Drygt var sjätte menar att de tyckte att kostnaden var för stor. Kvinnor är dessutom de som i högre grad än män döljer utgifter för sin respektive.
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.

Olika intressen innebär olika prioriteringar i vad man lägger pengarna på. En ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att nästan var tionde svensk har dolt utgifter från sin partner. Vad för utgifter som dolts varierar men en av de vanligaste, och fullt förståeliga, anledningarna till att man hållit utgiften hemlig är för att det rört sig om en present. Lika många svarar att en klädshopping har varit upphov till att hemlighålla en utgift. Därefter är det spel, lån/skulder och restaurangbesök man valt att undanhålla för sin partner. Kvinnor döljer oftare kostnader om kläder medan män i högre grad döljer utgifter om spel.

Orsakerna till varför man haft dolda utgifter varierar också. De två vanligaste orsakerna är att man skämts över utgiften eller att man inte anser att det är den andra partens ensak. Drygt var tionde menar att utgiften helt enkelt varit för stor och att man därför inte valt att prata om den med sin partner. För de i åldern 20 till 39 är skammen kring utgiften vanligare, medan det för de mellan 40 och 60 är vanligast att man inte anser det vara partnerns ensak. 

– När man som partners har en delad eller gemensam ekonomi är det viktigt att känna att man får förvalta sin del utan att känna skam eller skuld. Att konsekvent dölja utgifter leder i längden bara till något negativt. Prata istället om utgifterna och bemöt varandras intressen och kostnader med respekt. Om utgifterna leder till problem så prata om det gemensamt och se vad ni tillsammans kan göra för att förändra beteendet, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi. 


Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 9–14 maj 2020. Totalt har 1 012 svenskar mellan 20 och 60 år via en webbenkät deltagit i undersökningen. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Bilaga

Vilka, eventuella typer av utgifter har du dolt för en partner?

 

Totalt

Kläder

2 %

Presenter

2 %

Spel

1 %

Lån/Skulder

1 %

Mat/Restaurangbesök

1 %

Godis

0 %

Annat

2 %

Har inte dolt några utgifter för en partner

77 %

Har aldrig haft någon partner

10 %

Vet ej

 3 %


Varför dolde/döljer du utgifter för en partner?

 

Totalt

Jag skämdes över utgiften

36 %

Det var inte min partners ensak

36 %

Det var en överraskning

20 %

Utgiften var för stor

15 %

Jag fick inte lägga pengar på det för min partner

15 %

Utgiften var för liten

 9 %

Det var en olaglig utgift

 0 %

Annan anledning

11 %

Vet ej

 2 %

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye