De tävlar för Sverige på U21-EM

Efter U21-VM i Guayaquil i mitten på augusti är det nu dags för U21-EM i Prag. U21-VM bjöd på en del fina prestationer, men som inte riktigt räckte hela vägen fram. Nu är det chans till revansch. U21-EM är sista möjligheten för några i truppen att tävla på ett internationellt mästerskap mot jämnåriga innan de sedan går över till seniornivå. Målet är vara med och konkurrera om medaljerna.

Lukas Roswall (i blått) är den i truppen som har lyckats bäst under året med sina två bronsmedaljer från europacuper. Nu satsar han på medalj på U21-EM. Foto: Dino Šečić.

-       Det kommer att vara en fortsatt hög nivå på U21-EM i Prag så det blir ännu ett bra test för att se hur våra aktiva står sig mot Europatoppen. Med den resultatnivå som truppen har haft, och de prestationer som har gjorts innan EM, så är förhoppningen att några ska kunna nå medaljmatcher och förhoppnings även ta medalj, säger landslagschef Robert Eriksson.

-       U21 EM i Prag blir en sista möjlighet för några i truppen att visa vad de går för som juniorer samt vilken nivå de ligger på inför deras framtida satsning. Samtliga har visat en hög nivå under året men det gäller nu för dem att få ut allt de har under veckans tävlingar, fortsätter Eriksson.

Förutom de aktiva som tävlade på U21-VM ansluter även Pelle Mattsson till truppen. Pelle gjorde några bra European Cup-tävlingar under sommaren där han nådde två femteplatser.

Sveriges trupp till U21-EM

Tova Granberg, -57 kg, Judoklubben Aktiv
Olof Hermodsson, -73 kg, Staffanstorps Judoklubb
Pelle Mattsson, -81 kg, Stockholms Judoklubb
Karl Bååthe, -90 kg, IK Södra judo
Lukas Roswall, -100 kg, Lidköpings Budoklubb
Sally Conway, förbundskapten

Svenskarnas tävlingstider

Torsdag 14 sep.: Tova Granberg (-57 kg).
Fredag 15 sep.: Olof Hermodsson (-73 kg) och Pelle Mattsson (- 81 kg).
Lördag 16 sep.: Karl Bååthe (-90 kg) och Lukas Roswall (-100 kg).

Grundomgången (inklusive återstartsmatcher och semifinaler) startar kl. 10.00 och finalpasset (medaljmatcherna) startar kl. 16.00 samtliga dagar.

Tävlingen kan ses live på live.ijf.org.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.

Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF2.11.2022 18:31:43 CET | Pressmeddelande

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.

Marcus Nyman gör comeback - igen!26.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För ett par veckor sedan gjorde Anna Bernholm comeback på VM efter sin korsbandsskada. Nu, en knapp månad senare, är det rutinerade Marcus Nymans tur att göra comeback. Nyman, som tog en paus från elitjudon efter OS i Tokyo, är tillbaka för att satsa mot sitt fjärde OS. 32-åringens första världstourtävling efter uppehållet blir Grand Slam i Baku, Azerbajdzjan, den 4-6 november. I truppen till Baku ingår även Anna Bernholm och Ida Eriksson, samt Axel Oscarsson från LUGI Judoklubb som debuterar på världstouren.