Detta fruktar svensken mest på bilsemestern

Motor- och startproblem är det som svensken fruktar mest när hen tar med bilen på semesterresan i sommar. Även punktering hamnar i topp bland det som oroar mest, visar en ny undersökning från If.

A​tt bila på semestern ger stora möjligheter till att resa lite oplanerat. För att bilresan ska gå tryggt och smidigt är det några saker man behöver se över innan man ger sig ut på vägarna.

– Klarar din bil en längre resa? Se till att servicen är gjord enligt tillverkarens serviceintervall och att du har bra mönster på sommardäcken, helst 4-5 millimeter och fyll på med spolarvätska. Du bör även kontrollera att du har en varningstriangel och reflexväst i bilen. Se även till att spara telefonnumret eller webbadress till ditt försäkringsbolags skadeservice, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Vanligaste orosmomenten

If har frågat 1 500 svenskar vad de fruktar mest som kan hända när de är på en lång resa eller svensk semester med bil, om vi bortser från kollision eller olycka. Motorproblem, startproblem och punktering hör till de vanligaste svaren. Mer än varannan (54 procent) tycker att motorproblem under körning, så att bilen stannar, är det som vore mest jobbigt att råka ut för. Näst vanligaste svaret är att bilen inte skulle starta – det svarar nästan 4 av 10 (39 procent). En av tre tycker att punktering hör till det värsta som kan hända. 13 procent är rädda för att fastna till exempel på en skogsväg.

– Vi ser att många är oroliga över att bilen inte ska starta på semestern. För att undvika motor- och startproblem är det A och O att följa bilens serviceintervall. Om bilen är helt ny är inte ett dåligt batteri ett problem, men efter tre eller fyra år är det troligt att startbatteriet försvagas så mycket att det bör bytas ut. För vissa elbilar krävs byte av 12-voltsbatteriet vart tredje år. Tänk även på att köra lite längre sträckor (ca 10-15km) då och då så att batteriet hinner laddas upp, säger Johan Granholm.

Om olyckan ändå är framme är det bra att i förväg ha kollat upp vad som ingår i bilförsäkringen.

– Se över din bilförsäkring innan du ger dig av. Om du har halv- eller helförsäkring kan du få hjälp med bärgning om fordonet skadas under färden, om du råkar ut för ett driftstopp eller om föraren blir plötsligt sjuk eller skadad, säger Johan Granholm.

Byt till sommardäck för säkerhetens skull

Enligt statistik från Däckrazzia så körde 7,9 procent med vinterdäck i 2019-års däckrazzior, något som bekymrar Ifs motorexpert Johan Granholm

– Vi rekommenderar att byta till sommardäck så fort det blir torrt väglag för att kunna känna sig trygg. Dessutom är det mer ekonomiskt att köra med sommardäck så här års. Vinterdäck slits 20 procent snabbare på vägbana som är varmare än 15 grader och framför allt så blir bromssträckan 15-20 procent längre enligt mätningar som VTI genomfört, säger Johan Granholm.

Vinterdäck på sommarvägar är även betydligt instabilare. Redan vid 70 km/h klarar de flesta inte av en klassisk undanmanöver med vinterdäck utan att få okontrollerad sladd.

If försäkrar ungefär var fjärde bil i Sverige.

7 tips för en säkrare bilresa:

• Se över bilens skick, kontrollera att den klarar av en längre resa. Serva gärna bilen innan du reser iväg och byt ut de delar som riskerar att gå sönder.
  • Skaffa rätt utrustning – som till exempel första-hjälpen-väska, reservdäck eller reparationssats för däck.
  • Planera bilresan och läs på om färdvägen för att undvika hinder längs vägen.
  • Kör utvilad. Ta regelbundna pauser och märk i förväg ut ställen där ni kan stanna för att äta och sova, om det behövs.
  • Ha rätt bilbarnstolar och sittkuddar som passar barnen. Köp bra sovkuddar som stödjer huvud och nacke så att de kan sova avslappnat och säkert när de sitter upp.
  • Se till att packa bilen på rätt sätt, och följ viktgränserna så att bilen inte blir vinglig på vägen. Tänk på att lösa föremål kan medföra stor risk för bilens passagerare.
  • Se över bilförsäkringen. Har du rätt körsträcka och ingår hyrbilsförsäkring till exempel? Ingår bärgning? (ex. If Bilbärgning – Så beställer du bärgning och assistans | If)

Om vi bortser från kollision / olycka, vad fruktar du mest som kan hända när du är på en lång resa eller svensk semester med bil? (Tre svar möjliga):

Totalt

Män

Kvinnor

Att få punktering

Slut på bränsle eller el långt från bensinstation eller laddningspunkt

Låsa mig ute ur bilen

Nyckeln fungerar inte

Få motorproblem under körning så att bilen stannar

Att bilen inte startar

Att fastna (t.ex. på en skogsväg)

Annat

Inget av ovan, oroar mig inte för något

Har inte bil / använder inte bil

Om undersökningen:

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 508 respondenter från ett flertal onlinepaneler 4-7 juni 2021. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.