Djurens Rätt i hård kritik mot ICA – “Ett svek”

Burägg går knappt att hitta i butikshyllorna längre och många konsumenter väljer bort burägg av etiska skäl. Nu riktar organisationen Djurens Rätt skarp kritik mot ICA för att de inte tar sitt ansvar och gör detsamma. I ett upprop riktat till livsmedelskedjan uppmanas ICA att införa en heltäckande butikspolicy mot burägg.

Djurens Rätt riktar kritik mot ICA för att de ännu inte har en policy mot burägg. Foto: GAIA

I Sverige hålls omkring 8 miljoner hönor i äggproduktion, varav nära en tiondel av dem i så kallade inredda burar. Men de dåliga möjligheterna för hönorna att bete sig naturligt i burarna gör att allt fler företag och konsumenter väljer bort buräggen.

Nästan alla stora livsmedelskedjor, som Coop, Lidl, Axfood och City Gross, har tagit bort buräggen från sina butikshyllor – men inte ICA.

– Att ICA, som landets ledande livsmedelskedja, fortfarande stödjer denna typ av djurhållning är ett svek mot både hönorna och konsumenterna, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Enligt en opinionsundersökning (Novus, 2019) anser 88 procent av svenskarna att företag har ett ansvar att hålla en högre djurskyddsnivå än den lägstanivå som lagstiftningen innebär. Att säga nej till burägg är exempel på ett sådant ställningstagande menar Djurens Rätt.

ICA själva säger att de inte längre har burägg, stämmer inte det?
– Både ja och nej. ICA Sverige har beslutat att inte längre ha några burägg i sitt centrallager, som butikerna kan beställa ifrån, vilket är ett bra steg på vägen. Men det som spelar roll här är det som säljs i de lokala butikerna, och där förekommer fortfarande försäljning av burägg. Inga av ICAs konsumenter köper från ICAs centrallager, förklarar Camilla Bergvall.

Väljer inte varje ICA-handlare själv vad den vill ha i sitt sortiment?
I de riktlinjer som ICA-handlarna behöver förhålla sig till för att få använda varumärket ICA skulle krav på att ej köpa och sälja burägg kunna ingå. ICA borde väl vilja att konsumenten ska vara trygg med att de tar avstånd från burhållning av hönor? Som det ser ut nu finns det ingen garanti för detta.

Varför är det så viktigt att få bort just buräggen?
– Det finns problem med all storskalig äggproduktion, men hönor i burar har det absolut sämst. Det lever trångt, på gallergolv, och kan inte ens sträcka ut sina vingar ordentligt. Som ledande på marknaden så är ICA en av orsakerna till att burhållning av hönor i Sverige kan fortgå, säger Camilla Bergvall.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Framgång i djurskyddsarbetet för katter28.5.2020 09:09:01 CESTPressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat om nya djurskyddsregler om hållning av hundar och katter. Den 15 juni börjar de nya reglerna att gälla. En viktig del av den nya föreskriften är att det blir tuffare krav på att djurhållare måste se till att katter inte förökar sig oplanerat. Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Organisationen Djurens Rätt, som länge arbetat med frågan gläds åt beslutet.