Djurens Rätts mässa Vegovision har premiär i Malmö

Vegovision är Djurens Rätts mässa för djurvänliga val som i år, för allra första gången, kommer till Malmö. Portarna till Slagthuset slår upp den 4 maj men på mässan står det bara veganskt på borden.

Premiär för den djurvänliga mässan Vegovision i Malmö

På Vegovision visar en rad utställare upp det senaste inom mat, mode och hälsa. Besökare kan provsmaka ett brett sortiment av nya vegoprodukter och ta del av förmånliga mässerbjudanden.

– ­Det var hög tid för oss att göra entré i Malmö som redan är en väldigt vegovänlig stad. På Vegovision kommer vi att inspirera till ännu fler djurvänliga val i vardagen och visa upp allt det senaste inom vego. Det blir givetvis en massa mat men också en hel del annat, säger Sakil Hossain, projektledare för Vegovision.

Den ideella organisationen Djurens Rätt har arrangerat mässan sedan 2008 då den startade i Umeå, sedan dess har mässat växt och expanderat till fler städer. I år anordnas Vegovision i Göteborg, Malmö och Stockholm.

En nyhet för årets mässa är att konceptet Öppet kök utvecklas i ett samarbete med Vegomagasinet. Chefredaktören och vegokändisen Mattias Kristiansson kommer bjuda in intressanta profiler som får laga mat och intervjuas i det veganska köket under dagen.

Förutom provsmakning och försäljning från mässans utställare så finns både café och restaurang på plats.

– Slagtshusets egen restaurang, under ledning av Nina Christensson, dukar upp med veganskt och håller öppet hela dagen. Ingen ska kunna gå härifrån hungrig, säger Sakil Hossain.

Vegovision Malmö

Lördag 4 maj kl. 10.00-18.00

Slagthuset
Jörgen Kocksgatan 7a
Malmö

Inträde
Köps på plats för 120 kr - barn upp till och med 13 år och pensionärer går in gratis. Medlemmar i Djurens Rätt går in gratis och du kan givetvis bli medlem på plats på mässan.

Vill du besöka mässan som journalist eller bloggare? Maila press@djurensratt.se

Vegovision arrangerades för första gången 2008 och har växt för varje år som gått. Under 2019 arrangeras mässan i Göteborg den 6 april i Eriksbergshallen, i Malmö den 4 maj på Slagthuset och i Stockholmden 2-3 november på Münchenbryggeriet.

Sakil Hossain
Projektledare
sakil.hossain@djurensratt.se

Premiär för den djurvänliga mässan Vegovision i Malmö
Vegovision Göteborg 2018
Vegovision Stockholm 2018
Volontärer
Öppet kök

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Södertälje följt av Göteborg och Växjö – Sveriges djurvänligaste kommuner har utsetts12.6.2019 19:01:46 CESTPressmeddelande

Djurens Rätt har utsett Södertälje till Sveriges djurvänligaste kommun. På andra plats kommer Göteborg och på tredje plats Växjö. Utmärkelsen bygger på en helt ny kartläggning gjord av Djurens Rätt där landets kommuner har rankats utifrån djurvänliga faktorer som vegetarisk mat i skolan, djurskyddskrav vid upphandling och om kommunen pyntar fjäderfritt på påsken.