Domstolen stoppar tills vidare Caredirects telefonförsäljning
Patent- och marknadsdomstolen stoppar tills vidare de metoder som företaget Immitec Sverige AB, mer känt under namnet Caredirect, använder vid telefonförsäljning. Beslutet, som gäller fram till dess målet avgörs, omfattar även det norska moderbolaget Immitec Norge AS.
Företaget säljer hälsokost och liknande produkter genom telefonförsäljning. Säljare inleder samtalet med att påstå att du har vunnit en tävling. Att samtalet handlar om försäljning av abonnemang eller vilka villkor som gäller framgår inte, i vart fall inte tydligt. I stället framhåller säljarna att det handlar om gratispaket eller prova på-erbjudanden. Konsumenterna vilseleds att beställa något helt annat än vad de tror att de har beställt. Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten.
I flera fall har fakturor skickats till konsumenter trots att de inte har beställt något. Det har till och med förekommit att personer som inte ens varit i kontakt med företaget fått fakturor.
Vite på 2 miljoner i månaden
Företagen stämdes av Konsumentombudsmannen, KO, i våras. KO ville se både förbud mot vilseledande påståenden och krav på information som KO ansåg att företaget måste lämna. Domstolen delar helt KO:s uppfattning. Samtliga sju punkter i domstolens beslut är förenade med ett vite på 2 miljoner kronor i månaden för båda bolagen. Det innebär att företagen kan bli tvingade att betala 2 miljoner kronor i vite var – för varje punkt som överträtts.
–KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi, säger Gunnar Wikström, som är processråd vid KO.
Anmäl till Konsumentverket
Personer som på något sätt drabbas av marknadsföringen, exempelvis felaktiga påståenden, oklar information eller om man blivit fakturerad för något man inte beställt kan anmäla saken till Konsumentverket.
Kontakter
Presskontakt: Processråd Gunnar Wikström genom Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner17.5.2024 08:43:51 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning16.5.2024 16:13:21 CEST | Pressmeddelande
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation7.5.2024 09:36:36 CEST | Pressmeddelande
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning25.4.2024 10:01:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank25.4.2024 09:27:04 CEST | Pressmeddelande
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum