Dubbla svenska pallplatser i Sankt Moritz

Stora svenska framgångar i para-alpina världscupen under lördagen. Aaron Lindström klättrade två placeringar och blev tvåa och Ebba Årsjö vann återigen övertygande.
Henrik Bergqvist (förbundskapten), Aaron Lindström, Ebba Årsjö, Viktor Lennmalm (assisterande förbundskapten)

Det svenska paralandslaget i alpint övertygar under världscupen i Sankt Moritz. Under lördagens slalom klev både Aaron Lindström och Ebba Årsjö upp på pallen. Aarons andraplats var hans första pallplats på två år i världscupen.

– Det här betyder oerhört mycket för mig och det känns extra bra att jag fick till det i slalom som jag har kämpat hårt med det sista året. Det här resultatet ser jag som det bästa i min karriär, säger Aaron efter pallplatsen.

Efter första åket låg han fyra, endast 0,24 sekunder, upp till andraplatsen. Aaron visade styrka i andra åket där han endast blev slagen av storfavoriten Arthur Bauchet från Frankrike.

– Jag kände redan efter första åket att det stämde idag. Att sen stå nere vd målet och se hur jag kunde klättra upp till en andraplats var ofattbart. Jag är så glad.

Förutom Aarons framgång fortsätter den svenska storstjärnan Ebba Årsjö att dominera tävllingarna i Sankt Moritz. Under lördagen tog hon sin tredje raka seger.

– Jag är väldigt nöjd med mina prestationer och åkningen sitter där den ska. Men idag är jag mest glad för Aarons skull, han har kämpat så hårt och förtjänar verkligen den här framgången.

Imorgon är det dags för helgens sista tävling då slalom återigen står på schemat.

Resultat:
1. Arthur Bauchet 1:42.13
2. Aaron Lindström 1:51.50 +9,37
3. Adam Hall 1.52.61 +10.48

1. Ebba Årsjö 1:47.57
2. Anna-Maria Rieder 1:58.52 +10.95
3. Andrea Rothfuss 2:06.66 +19.09

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.