Svea Ekonomi

Dyrt, saknad kompetens och ogynnsamt: Detta stoppar svenska företag från ny teknik

Dela

AI, VR, AR och externa digitala marknadsplatser, verktygen och plattformarna blir allt mer närvarande i konsumenters liv. Men är de nya teknikerna en del av företagens vardag? En ny rapport från Svea visar att en klar majoritet är positiva till teknik som AI och dess inverkan på försäljningen. Men samtidigt stoppas de av att rätt kompetens saknas och att det är för dyrt.

Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att företags inställning till ny teknik och dess inverkan på försäljning är positiv. Det uppger sju av tio. Mest intressant är teknik som involverar AI, som kan användas för att exempelvis skapa personliga erbjudanden. Var femte företagare menar att just AI skulle få störst positiv effekt på deras försäljning. Men från tanke till implementering finns en del hinder, vanligast är att det är för dyrt eller att företaget saknar rätt kompetens. Var tionde uppger att deras långsamma interna processer sätter stopp.

– Det är svårt att förutspå vilken effekt ny teknik kan ha på ens företag. Det finns flera exempel på hur det visat sig vara gynnsamt för en specifik bransch medan det för många fortfarande är outforskat. För bolag med digital försäljning ligger dock AI som teknik nära verksamheten. Lagerhållning, CRM-system och kundtjänst är bara några av de områden som förändrats markant sedan AI:s entré, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

Amazon – nej tack!

Och till andra nya digitala lösningar som externa digitala marknadsplatser är företagarna överlag positiva. 41 procent svarar i undersökningen att de var ganska eller mycket positiva till externa digitala marknadsplatser som Amazon eller Alibaba. Det är tidigt att sia om Amazons framgångar efter deras lansering i Sverige. I den senaste e-handelsindikatorn från Payson och Svea uppger varannan e-handlare att de inte planerar att anpassa sin e-handel till följd av Amazons etablering. 

– Det ska bli intressant att följa hur företagarna nu väljer att förhålla sig till jättens entré. Den svenska e-handeln är välmående men lanseringen av Amazon innebär konkurrens. Samtidigt vet vi från vår rapport att den personliga kontakten visat sig vara viktig vid köptillfället för inköparen, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Tel: 070-545 66 25
Mejl: thomas.svensson@svea.com
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag 2020

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

Om e-handelsindikatorn
E-handelsindikatorn har besvarats av 804 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen består av kunder inom såväl B2B som B2C och har ombetts att besvara frågor kring Amazons etablering i Sverige.

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Spelexperten väljer Svea för att möta kundernas behov22.3.2021 07:33:00 CET | Pressmeddelande

Spelexpertens affärsidé har skördat framgångar samtidigt som allt fler röster höjs om att barn, ungdomar – och vuxna spenderar mer tid framför skärmen istället för att umgås. Nu gör den digitala spelbutiken det lättare för spelsugna svenskar att lägga vantarna på sitt favoritspel. Genom ett nytt samarbete med Svea blir det nämligen smidigare att klicka hem sällskapsspel från Spelexpertens webbutik.

Amazon inget hot för svenska e-handlare25.2.2021 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Efter flera år av rykten lanserade Amazon sin svenska e-handelsplattform i oktober 2020. Reaktionerna på e-handelsjättens intåg har varit både positiv och negativ, men frågan är hur de svenska e-handlarna själva ser på det. Svea och Paysons senaste undersökning visar att inte rör sig om någon utbredd oro från e-handlarnas sida och bara drygt var tredje kommer genomföra åtgärder i deras e-butiker till följd av lanseringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum