ECPAT: Äntligen ett lagförslag om höjda minimistraff för sexualbrott mot barn

Efter hårda påtryckningar under många år från bland andra barnrättsorganisationen ECPAT föreslår nu regeringen att böter helt tas bort ur straffskalan för brottet köp av sexuell handling av barn. – Äntligen föreslås en straffskärpning som bättre motsvarar brottets allvar, säger Isabella Kim, barnrättsjurist på ECPAT Sverige.

ECPAT Sverige har arbetat länge för en skärpning av straffskalan för brottet köp av sexuell handling av barn. I ett förslag som regeringen nu har lagt fram föreslås att böter helt tas bort från straffskalan.

– Idag kan nedskräpning och sexuella övergrepp mot barn båda leda till böter, vilket är helt orimligt. Det är glädjande att regeringen äntligen föreslår en straffskärpning som bättre motsvarar brottets allvar och att böter förhoppningsvis tas bort helt. Nu ser vi fram emot att regeringen ser över att höja straffen ytterligare, säger Isabella Kim, barnrättsjurist på ECPAT Sverige.

I förslaget som lagts fram föreslås 14 dagars fängelse som minimistraff. ECPAT anser att minimistraffet bör vara åtminstone 6 månader, något som regeringen vill utreda vidare.

I propositionen föreslås också att brottet ”köp av sexuell handling av barn” byter namn, till en rubricering som - enligt ECPAT - bättre beskriver vad det handlar om: ”utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling”.

Även FN:s barnrättskommitté har för flera år sedan uppmanat Sverige att ta brottet köp av sexuell handling av barn på allvar och inte se det som "mindre allvarliga sexualbrott mot barn”.

– Mot bakgrund av att anmälningarna om sexuella övergrepp mot barn ständigt ökar så är regeringens förslag ett viktigt steg i rätt riktning. Sverige har ett ansvar att skydda varje barn mot att utsättas för sexualbrott, säger Isabella Kim.

Regeringens proposition 2018/19:157: Straffrättsliga åtgärder mot utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling