ECPAT: Ökning av bilder och filmer på yngre barn som utför sexuella handlingar på sig själva

Barnrättsorganisationen ECPAT Sverige ser allt fler bilder och filmer på nätet med yngre barn, från sjuårsåldern, som utför sexuella handlingar på sig själva framför en webbkamera. I en ny rapport beskriver barn och unga hur kontaktförsök från vuxna, hot och tjat om att ta och skicka nakenbilder är vardag.

Tipsen som kommer in till anmälningssidan ECPAT Hotline handlar sedan några år tillbaka ofta om bilder och filmer som barn och unga har tagit på sig själva, oftast hemma i det egna rummet. Det som skiljer sig från tidigare är att det nu är många fler yngre barn, från runt sju år, på filmerna och bilderna och att de yngre barnen utför avancerade sexuella handlingar på sig själva.

– Sociala medier och spel fyller viktiga funktioner även i yngre barns liv. Problemet är att barn kan bli kontaktade av vuxna som tjatar eller hotar, och som sedan instruerar dem att utföra handlingar och filma sig själva. Det kan till exempel handla om att de får barnen att penetrera sig själva med olika föremål. Filmen eller bilden kan dessutom spridas och hamna på sidor för andra förövare, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare för ECPAT Sverige.

I rapporten ”I början vart det lite läskigt men nu är det vardag” har ECPAT pratat med barn och unga samt intervjuat ett antal aktörer som på olika sätt möter yngre barn. Rapporten innehåller även en analys av slumpvis utvalda egenproducerade bilder och filmer som kommit in till Hotline under en månads tid.

Barn som ECPAT har pratat med berättar att de får förfrågningar om nakenbilder så fort de börjar använda sociala medier eller spel med chattfunktioner.

– För barn, liksom för vuxna, kan det vara svårt att se konsekvenserna av att dela en film på sig själv. Därför kan det ibland räcka med att en förövare frågar. Det kan också handla om mer avancerad grooming eller direkta hot om våld mot barnets familj eller mot ett husdjur för att snabbt få barnet att agera som förövaren vill, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

I rapporten lyfts även frågan om vems ansvar det är att barn är trygga på nätet. Är det spelföretagen och plattformarnas? Eller är det skolans, polisens och politikernas? Eller föräldrarnas? Enligt ECPAT har alla samhällsaktörer ett ansvar, men ett stort ansvar faller på föräldrar och andra vuxna i barnets närhet.

I samtalen med barn och unga framkommer att många upplever en avsaknad av förståelse och kunskap hos föräldrar och andra vuxna. En konsekvens av det är att barn inte alltid får viktig information om exempelvis chattfunktioner före de börjar använda dem. En annan konsekvens är att barn väljer att inte dela med sig till en vuxen om något dåligt händer, bland annat av rädsla för att föräldrarna ska bli arga och att barnet inte ska få använda telefonen eller spela ett visst spel.

– Den här rapporten är inte ett inlägg i skärmtidsdebatten. Tvärtom så menar vi att föräldrar borde ägna mer tid åt skärmen ihop med barn och skaffa sig den kunskap som krävs, både för att förhindra att barn utsätts och för att underlätta för barn att berätta om något dåligt har hänt. Förövare finns där barn finns och då måste vi vuxna också vara där, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Här kan du ladda ner rapporten ”I början vart det lite läskigt men nu är det vardag”

TIPS OCH RÅD TILL VUXNA
I rapporten har ECPAT samlat konkreta tips om hur du som vuxen kan prata med barn och unga om olika situationer som kan uppstå och vad man kan göra om något redan har hänt:

• Förövare söker sig till platser där barn finns
    Oavsett om barnet spelar spel, bygger världar, sköter hästar eller kollar videos - engagera dig i hens vardag på nätet.

• Nätet är roligt!
    Testa spelet som ditt barn gillar, fråga hur saker funkar, kolla hens favoritvideos. Det är både roligt och en bra ingång till att fundera på och prata om risker.

• Förbud är inte lösningen
    Förbud och begränsningar funkar inte. Hjälp istället barnet att hantera nätet säkert och prata om vad hen kan göra om något faktiskt händer.

• Ta snacket – gärna tidigt
    Att börja prata om nätet, spel och appar tidigt gör startsträckan kortare om barnet senare har något att berätta. Oroa dig inte för att hen är för liten.

• Våga prata om svåra saker
    Barn behöver förstå att det finns de som ljuger på nätet. De måste också få veta att vuxna kan använda hot, smicker och mutor för att få barnet att skicka bilder och filmer. Förklara att det aldrig är barnets fel om det händer!

När något har hänt, så stöttar du som vuxen:

• Avlasta barnet från skammen och skuldbelägg inte
    Om barnet har hotats, utpressats eller övertalats att skicka en bild, eller om barnet fått en oönskad nakenbild skickat till sig: stötta barnet genom att vara lugn och närvarande. Döm inte, utan avlasta barnet från skammen. Det är aldrig barnets fel.

• Lyssna på barnet
    Försök att lägga dina egna känslor inför berättelsen åt sidan så att barnet själv får uttrycka sina. Låt barnet tala till punkt och avbryt inte med egna värderingar. Var lugn, ge dig själv tid att tänka så att du kan ställa följdfrågor och be om förtydliganden.

• Anmäl olämpligt innehåll
    På de flesta webbsidor finns det olika sätt att anmäla/rapportera olämpligt innehåll och sexuellt kränkande kommentarer. Om en bild har spridits på olika sidor är det bra att anmäla innehållet på respektive sida så att materialet kan tas ned.

• Polisanmäl vid misstanke om brott
    En polisanmälan kan dels leda till att kränkningen som barnet utsatts för utreds, dels till att andra barn i liknande situationer upptäcks och får den hjälp och det stöd de har rätt till. En förövare utsätter ofta flera samtidigt. Samla bevis genom att ta skärmdumpar, spara sms, e-post med mera.

• Även om det alltid är bäst att anmäla direkt till polis så finns även ECPAT Hotline som ett alternativ på www.ecpathotline.se.

Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT Sverige